بررسی پیامدهای محاکمه ترامپ

بررسی پیامدهای محاکمه ترامپ
چهارشنبه 16 فروردين 1402 - 16:25

قاضی دادگاه منهتن پس از یک جلسه دو ساعته تفهیم اتهام و طرح 34 فقره اتهام علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، حکم به آزادی وی داد. این جلسه در تاریخ آمریکا بی سابقه است و قرار است جلسه بعدی محاکمه وی در ژانویه آینده برگزار شود.

العالم - کشکول

به توجه به شخصیت ترامپ، نمی توان حوادثی را که از حالا تا زمان برگزاری جلسه بعدی محاکمه رخ می دهند، به سادگی پیش بینی کرد. قاضی به او درباره هر گونه اظهارنظر علیه دستگاه قضایی و پلیس و دستگاه های امنیتی هشدار داده است. اما همانطور که انتظار می رفت ترامپ بلافاصله پس از خروج از دادگاه هشدار قاضی را نشنیده گرفته و در گفتگو با رسانه ها و هواداران خود، همه را مورد حمله قرار داده و گفت: "کشور دارد به جهنم تبدیل می شود.. همه دنیا به ما می خندند". وی اتهامات مطرح شده علیه خود را "اشتباه و با انگیزه ها و اهداف سیاسی و اهانت به کشور" توصیف کرد و گفت:" تنها جرمی که من مرتکب شده ام دفاع جسورانه از ملت آمریکا در مقابل کسانی است که سعی در نابودی آن دارند".

حرف و حدیث های زیادی درباره پیامدهای محاکمه ترامپ برای آینده سیاسی او و اینکه آیا این محاکمه به نفع اوست یا به ضررش گفته شده است اما با نگاهی گذرا به هر آنچه که دیروز گذشت می توان دریافت که آینده سیاسی ترامپ نامعلوم است وی با اینکه تلاش بسیاری کرد که خود را قدرتمند نشان دهد اما تصویری که از او بعد از خروج از دادگاه منتشر شده است تصویر مردی درهم شکسته، مأیوس و فروپاشیده است و این امر نشان می دهد که اتهام های مطرح شده علیه او برخلاف ادعاهایش، ساده یا دروغین نبوده است.

به رغم تلاش جمهوری خواهان برای نشان دادن حمایت یکپارچه خود از ترامپ، اما اظهارات اعضای ارشد این حزب حکایت از نارضایتی علنی و روشن آنها از شخصیت و رفتارهای ترامپ و تأثیرات او بر آینده سیاسی این حزب دارد. ترامپ حزب جمهوری خواه را در خود خلاصه کرد و همین امر می تواند این حزب را در رقابت های سیاسی با دموکرات ها دچار دردسر کند و حتی آن را از انتخابات باز داشته و مانع ورود آن به کاخ سفید شود. تام رومنی، سناتور برجسته جمهوری خواه این حقیقت را به وضوح بیان کرده است: "شخصیت و رفتارهای ترامپ بی لیاقتی او را برای پست ریاست جمهوری نشان می دهند".

نکته جالب توجه این است که ترامپ - بر خلاف انتظار – در حالی وارد دادگاه شد و از آن خارج شد که خبری از حضور گسترده هوادارنش نبود. در واقع به رغم تمام حرف و حدیث هایی که از این دادگاه و اتهامات سیاسی مطرح شده در آن وجود دارد، فهرست عریض و طویل اتهامات باعث ایجاد تفرقه حتی در داخل حزب جمهوری خواه و هوداران ترامپ شده است. این اتهامات تأثیرات منفی بر شانس ترامپ و حتی خود حزب جمهوری خواه در انتخابات بعدی می گذارد.

اکثر مردم امیدوارند که آمریکا صفحه ترامپ را در هم بپیچد زیرا این مرد متکبر و دمدمی مزاج خود به تنهایی تاریخی از انواع مشکلات و بحران ها و رسوایی هاست. او تنها رئیس جمهوری است که دو بار در معرض برکناری قرار گرفت و تنها رئیس جمهوری است که هنوز هم نتایج انتخابات ریاست جمهوری قبلی را قبول ندارد. او به انواع جرایم مالی و اخلاقی متهم است و تنها رئیس جمهوری است که تلاش کرد با نیرنگ و تهدید نتایج انتخابات را به نفع خود تغییر دهد و هوادارنش را به حمله به ساختمان کنگره تشویق کرد و اسناد محرمانه را پنهان کرد و آمریکاییها را علیه یکدیگر تحریک کرد.

وضعیت کنونی ترامپ دموکراتها را بر آن داشته است که آرزو کنند او همچنان نامزد جمهوری خواهان باقی بماند چون می دانند که این مرد هوادارن مردمی خود را از دست داده است.

پربیننده ترین خبرها