اولین دادگاه یک رییس جمهور؛ محاکمه ای که درتاریخ آمریکا بی سابقه بود

چهارشنبه 16 فروردين 1402 - 13:36

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از حضور در جلسه تفهیم اتهام در دادگاه منهتن و طرح 34 فقره اتهام جنایی علیه وی، آزاد شد.

العالم - آمریکا

قاضی دادگاه منهتن نیویورک دیروز (سه شنبه) پس از 5 ساعت بازجویی و تفهیم اتهام دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و طرح 34 فقره اتهام جنایی علیه او، حکم به آزادی او داد.

"الوین برگ"، دادستان نیویورک، گفت: "34 فقره اتهام علیه ترامپ مطرح شده است و نمی توان ساده از کنار این اتهام ها گذشت. ترامپ در جریان انتخابات 2016 با جعل ده ها سند مالی و انتشار اظهاراتی شامل تهدیدها، به پنهان کردن اطلاعاتی کرده که در این انتخابات به زیان کاندیداتوری او تمام می شد."

در این محاکمه که در تاریخ آمریکا بی سابقه است اتهاماتی شامل پرداخت حق السکوت به یک زن هنرپیشه و توطئه و دست کاری در انتخابات 2016 و تلاش برای مخفی کردن فعالیت های مجرمانه از طریق جعل اسناد مالی علیه ترامپ مطرح شد.

اما ترامپ همه این اتهامات را رد کرد و خود را بیگناه دانست. قاضی نیز بدون هیچ شرط یا کنترل قضایی حکم به آزادی او داد. وکلای ترامپ گفته اند طرح این قبیل اتهامات علیه ترامپ، نشان دهنده مرگ قانون در آمریکاست.

جو تاکوپینا، وکیل ترامپ گفت: اتهامات مطرح شده علیه موکل من نشان می دهند که حاکمیت قانون در آمریکا از بین رفته است. در مورد توتییت های او هم باید بگویم که ما مشاور شبکه های اجتماعی نیستیم ما در این جا هستیم تا درباره این پرونده حرف بزنیم و کاری به توییت های منتشر شده در شبکه های اجتماعی نداریم.

به گفته قاضی دادگاه منهتن محاکمه ترامپ در ژانویه سال آینده آغاز خواهد شد. و قرار است که جلسه بعدی در چهارم دسامبر آینده در نیویورک برگزار شود.

همزمان با محاکمه ترامپ دو تظاهرات در فضایی به شدت امنیتی در مقابل دادگاه انجام شد که یکی متعلق به هواداران ترامپ و دیگری مخالفان او بود.

پربیننده ترین خبرها