سخنگوی وزارت خارجه از آغاز روابط رسمی ایران و عربستان خبر داد+ ویدیو

سخنگوی وزارت خارجه از آغاز روابط رسمی ایران و عربستان خبر داد+ ویدیو
پنج‌شنبه 17 فروردين 1402 - 12:12

سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح توافقات صورت گرفته در دیدار امروز وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن و با بیان اینکه گفت‌وگوی خوب و مثبتی صورت گرفت، گفت: امروز روابط رسمی بین ایران و عربستان فعال شد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان را در سفر به پکن همراهی می‌کند، روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران از جمله خبرنگار شبکه خبری العالم به تشریح رایزنی‌های امروز بین وزرای خارجه ایران و عربستان و بیانیه مشترک امضا شده پرداخت و گفت: در چارچوب مذاکراتی که امروز بین دو وزیر خارجه در دو دور گفت‌وگوهای خصوصی و عمومی انجام شد، طرفین بر اهمیت ثبات و امنیت در منطقه و همچنین درون زا بودن امنیت در منطقه تأکید کرده و بر این موضوع اتفاق نظر داشتند.

کنعانیوی افزود: وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در چارچوب اراده سیاسی دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها بر آمادگی مشترک برای اجرایی کردن موافقتنامه‌های پایه‌ای و مبنایی موجود بین دو کشور از جمله موافقتنامه جامع همکاری‌های دوجانبه و موافقتنامه امنیتی تأکید کردند و بر همین مبنا قرار شد گام‌های لازم به تدریج برداشته شود.

کنعانی سایر موضوعات مورد تأکید در مذاکرات امروز را ضرورت تلاش و توافق برای گسترش روابط در زمینه‌های اقتصادی در دو بخش دولتی و خصوصی برشمرد و افزود: در این دیدار تأکید شد که موافقتنامه‌های موجود بین دو کشور زمینه‌ قانونی و حقوقی موجود را برای آغاز و تقویت اینگونه فعالیت‌ها فراهم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مقرر شد هیأت‌های دولتی و خصوصی دو کشور در این زمینه با هم دیدار و زمینه‌های گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همکاری در زمینه سرمایه گذاری مشترک را فراهم کنند.

وی افزود: دو طرف به منظور تسهیل آمد و رفت بین دو کشور توافق کردند با دیدار هیأت‌های فنی دو کشور، خطوط هوایی بین ایران و عربستان برقرار شود و آمد و رفت بین دو کشور را تسهیل کنند. علاوه بر این، بر تسهیل صدور روادید و خدمات روادیدی برای اتباع دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و همچنین تسهیل صدور روادید عمره برای اتباع ایرانی تأکید شد.

کنعانی گفت: امروز شاهد گفت‌وگوهای خوب و مثبتی بین دو کشور بودیم و می‌توانیم بگوییم امروز روابط رسمی بین دو کشور فعال شده است و در همین زمینه به تدریج شاهد تبادل هیأت‌های مختلف در سطوح دولتی و خصوصی بین دو کشور خواهیم بود.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح امروز (پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه) در پکن و بعد از هفت سال به صورت رسمی دیدار و گفت‌وگو کردند و پس از این دیدار بیانیه مشترکی را با حضور وزیر خارجه چین به امضا رساندند.

پربیننده ترین خبرها