آمریکا: رزمایش چین در اطراف تایوان را به دقت تحت نظر داریم

آمریکا: رزمایش چین در اطراف تایوان را به دقت تحت نظر داریم
يکشنبه 20 فروردين 1402 - 07:25

چین سرزمین تایوان را بخشی جدا‌نشدنی از خاک خود می‌داند.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، موسسه آمریکایی AIT که عملا نقش سفارت ایالات متحده را در جزیره تایوان بر عهده دارد روز یکشنبه اعلام کرد واشینگتن رزمایش چین در نزدیکی تایوان را به دقت تحت نظر دارد و مطمئن است که از منابع و ظرفیت‌های لازم برای تضمین صلح و ثبات در منطقه برخوردار است.

چین که می‌گوید سرزمین تایوان به این کشور تعلق دارد، در پی بازگشت تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهور تایوان از ایالات متحده، رزمایشی سه روزه را در اطراف این جزیره از روز شنبه آغاز کرده است.

تسای در راه بازگشت از آمریکای لاتین، علی‌رغم هشدارهای پکن در لس‌آنجلس توقفی کوتاه داشت و با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، دیدار کرد. تایوان دلیل این توقف را به طور رسمی مربوط به امور «ترانزیت» عنوان کرده است.

سخنگوی موسسه آمریکایی AIT در تایوان گفت: «ما اقدامات پکن را به دقت زیر نظر داریم.»

وی افزود: «همان‌طور که پیشتر هم گفته‌ایم، هیچ دلیلی وجود ندارد که پکن این ترانزیت را - که مطابق با رویه و سیاست دیرینه ایالات متحده بوده است – تفسیر به چیزی کند که وجود ندارد یا از آن به عنوان دستاویزی برای واکنش افراطی استفاده کند.»

این سخنگو همچنین اطمینان داد که کانال‌های ارتباطی ایالات متحده با چین همچنان باز است و واشینگتن پیوسته خواستار خویشتن‌داری بوده است و قصدی در تغییر وضعیت موجود ندارد.

ایالات متحده روابط دیپلماتیک خود را با تایوان در سال ۱۹۷۹ به نفع پکن قطع کرد، اما طبق قانون خود را موظف به دفاع از این جزیره می‌داند.

چین می‌گوید تایوان مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع در روابط آن با ایالات متحده است و این موضوع باعث ایجاد تنش‌هایی در روابط میان پکن و واشینگتن شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها