مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه: هیأت ایرانی تا اواخر هفته به عربستان عزیمت می‌کند

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه: هیأت ایرانی تا اواخر هفته به عربستان عزیمت می‌کند
يکشنبه 20 فروردين 1402 - 17:48

دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه از عزیمت هیأت ایرانی تا اواخر هفته به عربستان برای بررسی روند بازگشایی سفارتخانه ایران در ریاض و سرکنسولگری در جده خبر داد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

علیرضا عنایتی مدیر کل خلیج فارس وزارت خارجه که هفته گذشته در راس هیئتی به همراه وزیر امورخارجه به منظور برداشتن گام نهایی اجرای توافق میان ایران و عربستان به پکن سفر کرده بود، در گفتگویی در خصوص جزئیات این توافق گفت: یک دور گفتگوی خصوصی و یک دور گفتگوی عمومی میان وزیر امورخارجه ایران، حسین امیرعبدالهیان و وزیر امورخارجه عربستان، فیصل بن فرحان در پکن برگزار شد. به موجب این توافق اقدامات لازم در جهت بازگشایی سفارتخانه ها ، تبادل سفرا،روسای نمایندگی ها در حال انجام است.
وی افزود: تاکید براجرای موافقت نامه هایی که طی سالهای گذشته میان طرفین انجام شده شامل موافقت نامه های امنیتی،اقتصادی،فرهنگی و ورزشی از دیگر موارد یاد شده در این توافق است.
عنایتی با اشاره به موافقت نامه حمل و نقل هوایی بین دو کشور گفت: مقرر شد پروازهای دو کشور از سر گرفته شود که این امر تعریف ارتباط مردمی در مناسبات ایران و عربستان است. فراهم کردن تسهیلات لازم برای سفر اتباع، صدور روادید واز سر گیری عمره مفرده از دیگر موارد ذیل این توافق است.
عنایتی که این روزها از وی بعنوان اصلی ترین گزینه بعنوان سفیر ایران در عربستان یاد می شود درخصوص بحران یمن گفت: ما همواره در توافق براین موضوع تاکید داشتیم و گفتیم که یمن راه حلی به نام جنگ ندارد و ایران در هر دو نوبتی که آتش بس در یمن تمدید شد از ان حمایت کرد. موضوع یمن موضوعی ست که توسط خود یمنی ها باید حل شود.
مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه تکید کرد: ظرفیت های ایران و عربستان شگرف هستند و مناسبات دو کشورزمینه های متنوعی دارند .پیش بینی می شود با توجه به انچه در بیانیه پایانی ذکر شده است بخش های خصوصی و دولتی با توجه به نزدیکی دو کشور در دو سوی خلیج فارس از نهایت ظرفیت اقتصادی بهره ببرند.
عنایتی افزود: ایران بعنوان پل ترانزیتی از جنوب خلیج فارس به شمال ان می تواند بعنوان مسیری کاملا مطمئن به رشد و شکوفایی منطقه کمک کند.کالاهایی که در بنادر عربستان سعودی ترخیص می شوند یا امکان صادات مجدد پیدا می کنند می توانند از طریق ایران به سمت شمال گسیل شوند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجهعنایتی که با خبرگزاری ایران پرس گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به نقش ایران وعربستان در تامین امنیت منطقه گفت : در تامین امنیت منطقه دو رویکرد وجود دارد یک رویکرد ایرانی که امنیت منطقه را دون زا و در اختیار کشورهای منطقه می داند و رویکرد دیگری که هم اکنون کمی جاری ست ،رویکرد نظامی گری است. ما همواره تکید کردیم که نظامی گری موجب تامین امنیت در منطقه نخواهد شد و خود مخل امنیت است .امنیت شامل اقتصاد، تجارت و حتی رفت و آمدهای مردمی می شود و کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر می توانند امنیت پایدار را رقم بزنند.

وی در پایان با اشاره به رویکرد همسایه محور دولت سیزدهم گفت:جمهوری اسلامی ایران باور دارد که مناسبات گزینشی نیست و شامل حال همه کشورها می شود ، ضمن انکه همه موانع در این مسیر باید برداشته شود و بر همین اساس طی دو سال گذشته شاهد بازسایی کامل روابط با کویت بودیم ، با امارات سطح مناسبات از کاردار به سفیر ارتقا پیدا کردو به لحاظ کیفی نیز منسبات با برخی کشورها نظیر قطر وعمان ارتقا یافته است.

در پی توافقات انجام شده میان تهران و ریاض دیروز (شنبه) یک هیات فنی از عربستان سعودی برای بازدید از سفارتشان در تهران و بررسی مکانیزم بازگشایی آن و همچنین بازگشایی کنسولگری عربستان در مشهد، وارد تهران شد.

ریاست هیات سعودی را ناصر بن عوض آل غنوم برعهده دارد و این هیات در مقر وزارت خارجه در تهران با مهدی هنردوست دیدار کرد.

پربیننده ترین خبرها