با حضور در خیابان‌ها؛

هزاران معترض در گرجستان خواستار عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شدند

هزاران معترض در گرجستان خواستار عضویت این کشور در اتحادیه اروپا شدند
دوشنبه 21 فروردين 1402 - 11:39

گرجستان به همراه اوکراین و مولداوی درخواست عضویت خود را در اتحادیه اروپا مطرح کرده‌اند اما شرایط گرجستان از دو کشور دیگر پیچیده‌تر است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش رویترز، هزاران نفر از مخالفان حزب حاکم گرجستان برای حمایت از تلاش در مسیر پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا به خیابان‌ها آمدند.
در این تجمع اعتراضی که «با هم در اروپا» نام داشت و در مقابل پارلمان گرجستان در تفلیس برگزار شد، لوان خابیشویلی، رهبر حزب «جنبش ملی متحد» (UNM)، سخنرانی کرد و گفت که خواسته‌های معترضان شامل «آزادی زندانیان سیاسی و اجرای اصلاحات» است.
حزب «جنبش ملی متحد» توسط رئیس‌جمهور پیشین گرجستان، میخائیل ساکاشویلی، تأسیس شده است. او اکنون زندانی است و وضعیت سلامتی نامطلوبی دارد.
چند روز پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، گرجستان به همراه اوکراین و مولداوی درخواست عضویت خود را در اتحادیه اروپا مطرح کردند.
رهبران اتحادیه اروپا در ماه ژوئن به اوکراین و مولداوی وضعیت نامزدی رسمی اعطا کردند، اما گفتند گرجستان باید نخست زندانیان سیاسی را آزاد کند و اصلاحات سیاسی انجام دهد.
حزب حاکم کنونی در گرجستان، حزب «رؤیای گرجستان،» ائتلافی از گروه‌های سیاسی است که با پشتیبانی مالی و رهبری بیدزینا ایوانیشویلی تشکیل شده است. او در دهه ۱۹۹۰ در روسیه میلیاردها دلار به‌دست آورد و سپس به گرجستان بازگشت.
«رؤیای گرجستان» با اتهامات متعددی مبنی بر عقب‌نشینی از دموکراسی، زندانی کردن مخالفان، همکاری مخفیانه با کرملین و خارج کردن کشور از مسیر عضویت در اتحادیه اروپا مواجه است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها