رد پای جنگ اوکراین در بحران اعتراضات گرجستان

پنج‌شنبه 18 اسفند 1401 - 18:18

حزب حاکم گرجستان لایحه جنجالی «شفافیت نفوذ خارجی» را از پارلمان پس گرفت. این اقدام درپی ناآرامی ها و اعتراضات گسترده ای که دو روز متوالی این کشور را فراگرفته، انجام شد. با وجود موضع بی طرف گرجستان در قبال عملیات روسیه در اوکراین، ایالات متحده و اوکراین از این اعتراضات حمایت کرده اند.

العالم - اروپا

اعتراضات گسترده دو روز متوالی در تفلیس پایتخت گرجستان، حزب حاکم را بر آن داشت تا لایحه جنجالی «شفافیت نفوذ خارجی» را پس بگیرد، زیرا باعث شد هزاران گرجستانی با شرکت در تظاهرات با پلیس درگیر شوند و متعاقب آن پلیس با استفاده از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش، تظاهرات کنندگان را پراکنده و ده ها تن از آنها را دستگیر کرد. پلیس اعلام کرد: تظاهرات کنندگان به دیوار آهنی ساخته شده در نزدیکی مجلس هجوم بردند و در این درگیری ها 50 پلیس زخمی شده اند.

تظاهرات کنندگان به تصویب لایحه «شفافیت نفوذ خارجی» توسط مجلس اعتراض کردند و مخالفان آن را قانونی استبدادی می دانند.

سالومه زورابیشویلی رئیس جمهور گرجستان ضمن مخالفت با آن معتقد است این قانون و محدود کردن آزادی مطبوعات به شانس گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا آسیب می رساند.

این قانون می‌گوید هر رسانه‌ یا تشکلی که بیش از ۲۰ درصد از خارج از کشور تامین مالی شود، باید به عنوان "عامل خارجی" طبقه بندی شده و در سامانه‌های مخصوص ثبت نام کند.

در همین حال گروه های اپوزیسیون معتقدند که ممکن است از این قانون برای سرکوب سازمان های غیر دولتی استفاده شود.
این قانون آنها را به یاد قانون «عوامل خارجی» روسیه می اندازد که کرملین با آن مخالفان را سرکوب کرده است.

از سوی دیگر، حزب حاکم رویای گرجستان که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، معتقد است که قانون «شفافیت نفوذ خارجی» مطابق با قوانین ایالات متحده مصوب دهه 1930 میلادی (1308 هـ.ش.) پیش می رود.

ناظران بر این باورند که تظاهرات اخیر اولین نشانه مبارزه بر سر مسیر آینده گرجستان بین حامیان جهت گیری غربی و آنهایی است که دیدگاه طرفدار روسیه دارند.

ایالات متحده با ابراز مخالفت با لایحه «شفافیت نفوذ خارجی» درگرجستان و اعلام همبستگی خود با معترضان، وارد گود شد و همچنین ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ابراز امیدواری کرد که جنبش معترضان در گرجستان به موفقیت برسد.

پربیننده ترین خبرها