"تئوری دیوانه آمریکایی" چه می‌گوید؟

دوشنبه 21 فروردين 1402 - 21:10

کلایو سیمز، دستیار ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مقاله‌ای با عنوان "دکترین ترامپ، دستیابی به صلح از طریق استفاده بیش از حد از قدرت"، که در وب‌سابت"نشنال اینترست " منتشر کرده، از ترامپ دفاع می کند و نوشته است که رئیسش چگونه از "تئوری دیوانه "، که مبتنی بر "استفاده بیش از حد از زور برای جلوگیری از جنگ است "!!، استفاده می‌کرد.

العالم- کشکول

دستیار ترامپ اشاره می‌کند که چگونه ترامپ از "تئوری دیوانه" در عملیات ترور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی استفاده کرد، یعنی زمانی که "ترامپ تهاجمی‌ترین گزینه را انتخاب کرد" و دستور ترور شهید سلیمانی را که به دعوت رسمی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق، به بغداد سفر کرده بود، صادر کرد.

سیمز در مقابله خود تایید می‌کند که "رویکرد ترامپ ریشه در سنت‌های سیاست خارجی آمریکا دارد" و او در همین راستا، به تحقیق والتر راسل مید، استاد روابط خارجی و علوم انسانی در کالج بارد استناد می‌کند که بر "سنت‌های جکسونیم در سیاست خارجی آمریکا"؛ که به دوران اندرو جکسون، هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا تمرکز دارد.

مید در تحقیق خود نوشته است:‌ کسانی که ترجیح می‌دهند باور کنند که سیطره کنونی ایالات متحده بر جهان از طریق یک فرآیند بی‌عیب و نقص اتفاق افتاده است، چشم خود را بر لحظات دردناک بسیاری درباره ظهور ایالات متحده می‌بندند.

او یادآور می‌شود که حملات آمریکایی‌ها در پایان جنگ جهانی دوم به کشته شدن حدود یک میلیون غیرنظامی ژاپنی منجر شد که بیش از دو برابر تعداد کل کشته‌های جنگ‌هایی است که ایالات متحده علیه کشورهای خارجی به‌راه انداخته است.

مید همچنین اشاره می‌کند که نیروهای آمریکایی حدود یک میلیون غیرنظامی را در کره شمالی کشتند، به این معنی که به ازای هر سرباز آمریکایی کشته شده در جنگ، ۳۰ غیرنظامی کشته شدند.

سیمز همچنین به ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده اشاره کرده و اینکه او چگونه در سال ۱۹۶۸ به اچ‌آر. هالدمن، دستیار ارشد خود گفته که قصد دارد از "تئوری دیوانه" علیه ویتنامی‌های شمالی استفاده کند به این معنا که "می‌تواند دست به هر کاری در ویتنام بزند".

واضح است که "تئوری دیوانه" آمریکایی در واقع به این معناست که آمریکا کشوری وحشی است و هیچ دین، اخلاق و ارزش‌های انسانی مانع سبعیت آن نیست. اگر آمریکا تصمیم به غارت ثروت مردم و تسلط بر جهان گرفته باشد، حاضر است برای رسیدن به اهداف خود، حتی از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.. آمریکا همچنین به کشته شدن میلیون‌ها انسان برای "جلوگیری از جنگ" افتخار می‌کند. "جلوگیری از جنگ" در قاموس آمریکایی به معنای تسلیم شدن مردم در برابر این قدرت وحشی است، لذا این قدرت وحشی که توسط دیوانگان رهبری می‌شود، فقط با زور می‌تواند متوقف شود، نیرویی که از خود، حقش، کرامتش و حاکمیتش دفاع می‌کند. همانطور که نیروی ایرانی که با ساقط کردن هواپیمای غول‌پیکر آمریکایی گلوبال هاوک به محض ورودش به حریم هوایی ایران، شلیک ده‌ها موشک به پایگاه آمریکایی عین الاسد "تئوری دیوانه آمریکایی" را دفن کرد. این ضربه‌های مهلک به آمریکا فقط بخش کوچکی از انتقام ایرانیان از خون شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمان‌شان بود به نحوی که ترامپ دیوانه جرات نکرد تهدید خود مبنی بر به آتش بستن ۵۲ هدف در خاک ایران را عملی کند.

پربیننده ترین خبرها