آیا سفر هیئت سعودی به صنعا تعیین کننده است؟

آیا سفر هیئت سعودی به صنعا تعیین کننده است؟
سه شنبه 22 فروردين 1402 - 13:50

روند تماس‌ها و تبادل پیام بین صنعا و ریاض برای پایان دادن به جنگ و رفع محاصره در حالی که جو حاکم بر منطقه رو به گفتگو و آرامش داشته است، سیر شتابنده تری گرفته است.

العالم - نظرکده

خبرنگاران یمنی معتقدند که سفر اخیر هیئت سعودی به یمن در ادامه دیدارهای غیر علنی سابق سفیر عربستان در یمن صورت گرفته است. در این دیدار درباره خطوط کلی توافق آتش بس توافق شد و در سفر اخیر هیئت سعودی به صنعا، جزئیات طرح توافق مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت.

آنها می گویند در این سفر، درباره تمدید آتش بس به مدت شش ماه یا یک سال توافق خواهد شد مشروط بر اینکه ائتلاف و در رأس آن، عربستان با خواسته های اصولی و انسانی یمن از جمله رفع محاصره از فرودگاه صنعا و بندر الحدیده و پرونده اسرا و خروج نیروهای بیگانه و بازسازی و پرداخت غرامت موافقت کنند.

خبرنگاران یمنی همچنین خاطرنشان کرده اند که روند حل بحران یمن وقتگیر خواهد بود و پرونده انسانی این کشور هم شرط اصلی آتش بس دائم است.

رهبران صنعا نیز معتقدند که مذاکره بین هیئت های سعودی، عمانی و صنعا همچنان ادامه دارد و نتایج اولیه مذاکرات به زودی در اختیار رسانه ها قرار خواهند گرفت.

آنها خاطرنشان کرده اند که هیئت سعودی برای تمدید آتش بس به یمن سفر کرده است و تمدید آتش بس در گرو حل کامل پرونده انسانی یمن و اجرای راه حل خواهد بود.

رهبران صنعا همچنین خاطرنشان کرده اند که ورود مسأله انسانی یمن به مرحله اجرا، شرط اصلی و نقطه آغاز مذاکرات جدی و و رخ به رخ بین صنعا و ریاض است و این امر بر دیگر پرونده های نظامی و سیاسی تأثیر خواهد گذاشت آنها تأکید کرده اند که حل پرونده انسانی و اجرایی شدن آن، نشانه صداقت و اعتبار ریاض خواهد بود.

از سوی دیگر تحلیل گران سیاسی می گویند که جو مثبت حاکم بر منطقه از جمله از سرگیری روابط ایران و عربستان، تأثیرات مثبتی بر پرونده یمن خواهد داشت.

آنها خاطرنشان کرده اند که تحول جدید در منطقه منجر به تحقق صلح دائم در یمن و منطقه خواهد شد و ملت یمن هم همین را می خواهند.

به گفته این تحلیل گران، آتش بس در یمن مقدمه حل بحران این کشور است زیرا آتس بس کلید مذاکره و سرآغاز گام های بشردوستانه تا رسیدن به دستاوردهای سیاسی در این کشور است.

پربیننده ترین خبرها