آیا یمن در آستانه آتش بس کامل با شروط صنعاست؟

آیا یمن در آستانه آتش بس کامل با شروط صنعاست؟
يکشنبه 20 فروردين 1402 - 13:11

با ورود هیئت های عمانی و سعودی به صنعا برای آماده سازی مقدمات تمدید دوره آتش بس، رهبران صنعا خواستار بازگشت به توافق مشارکت ملی شدند.

العالم - نظرکده

ناظران می گویند تلاش‌هایی برای تمدید آتش بس به مدت 6 ماه در یمن و مذاکراتی در خصوص راه حل سیاسی فراگیر در جریان است و شاید با حل سیاسی و فراگیر مسائل، آتش بس هم محقق شود. درست است که این فرآیند، فرآیندی کند و نفس گیر است اما از آن مهمتر، این نکته است که تمام این تلاش ها باید به نتیجه برسند.

آنها گفته اند که عربستان خواستار طولانی ترین زمان آتش بس است اما صنعا آتش بس طولانی مدت را منوط به تحقق شروطش کرده است.

رفع بحران های اقتصادی و انسانی یمن از جمله رفع محاصره به طور کامل، بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا، تکمیل روند مذاکره درباره اسرا و ایجاد راه حلی برای تأمین حقوق کارمندان از بودجه دولت یمن – که مبتنی بر درآمدهای نفت و گاز است – از جمله شروط دولت یمن است.

مقامات یمنی هم گفته اند که صنعا فقط یک سخن با سعودی ها دارد و آن اینکه اگر می خواهند آبرومندانه از یمن خارج شوند، راه باز است اما اول باید مسائل حل نشده را حل کنند.

آنها خاطرنشان کرده اند که این مسائل شامل پرونده اسرا، پرونده اوضاع انسانی، حقوق کارمندان، بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا و بندر الحدیده بخشی از روند سیاسی هستند. اگر حل و فصل شوند، صنعا هیچ مانعی برای تمدید آتش بس به مدت 6 ماه نمی بیند.

آنها تصریح کرده اند که صنعا خواستار صلح عادلانه و واقعی و شفاف و تلاش جدی برای حل مهمترین مسأله یعنی اوضاع انسانی است.

از سوی دیگر ناظران بین المللی تأکید کرده اند که مواضع آمریکا به خاطر تیرگی روابط با عربستان از اهمیت چندانی برخوردار نیست. کما اینکه حمله روسیه به اوکراین باعث شده است که اوضاع این کشور، تبدیل به دغدغه اصلی کاخ سفید شود و مسأله یمن از اولویت های این کشور خارج شود.

پربیننده ترین خبرها