رهایی از هژمونی آمریکا تصمیم جامع اروپایی است

رهایی از هژمونی آمریکا تصمیم جامع اروپایی است
چهارشنبه 23 فروردين 1402 - 13:56

یک کارشناس سیاسی ابراز عقیده کرد که اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در چین مبنی بر لزوم رهایی از هژمونی آمریکا، دیگر یک رویکرد فردی نیست، بلکه تصمیم جامع اروپایی است.

العالم- آمریکا

"عیسی الایوبی" در گفت‌وگو با تلویزیون العالم خاطرنشان کرد: از زمان ورود ایالات متحده آمریکا به اروپا و ساحل اقیانوس اطلس شمالی، ملت‌های اروپایی و به‌ویژه کشورهای آمریکای لاتین از تسلط آمریکا بر تصمیمات اروپا راضی نبودند و احساس می‌کردند تحت اشغال آمریکا هستند.

او افزود: آمریکا مدت‌های طولانی بر تصمیم اروپا تسلط داشت اما ضعف عمومی و احساس اینکه ایالات متحده آمریکا قبلاً آنها را از دست نازیسم آزاد کرده است، انقلاب آنها را ضعیف کرد.

الایوبی با اشاره به اینکه دیدگاه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، تصمیم جامع اروپایی است، تصریح کرد: مکرون در چین تنها نبود بلکه رئیس کمیسیون اروپا و نخست‌وزیر اسپانیا نیز همراه او بودند. در واقع این پروژه اروپایی برای رهایی از هژمونی آمریکا تقریبا دیرینه است.

او خاطرنشان کرد: امروز با تحولات بین المللی جدید و بازگشت به چندقطبی، اروپا احساس می‌کند که می‌تواند در این تکثرگرایی فعال باشد و تابع آن نیست و این همان چیزی است که مورد تایید اروپایی ها است.

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت: امروز یک تغییر و دگرگونی بین‌المللی وجود دارد و فرانسه و اروپا باید همگام با این تحولات بین‌المللی باشند. امروز دنیا تغییر کرده است و به سمت دیگری می‌رود و فرانسوی‌ها و به طور کلی اروپایی‌ها باید بخشی از این تحول باشند و نه وابسته به طرفی دیگر.

وی با اشاره به اینکه تهدیدهای آمریکا علیه اروپا متوقف نشده است، افزود: زمانی که اروپایی‌ها تمام تلاش خود را برای رهایی از سلطه آمریکا صورت می‌دهند، ایالات متحده آمریکا درصدد تهدید اقتصادی و بعضاً نظامی آنها برمی‌آید.

این کارشناس در پایان گفت: ما امروزه نمی‌گوییم اروپا دشمن ایالات متحده آمریکا می‌شود با این حال روابط طرفین نیم تواند در سطح فعلی باقی بماند، البته نمی‌توانیم بگوییم که اروپا به متحد استراتژیک بزرگ اتحاد چین و روسیه تبدیل می‌شود زیرا ممکن است روابط دوستانه بین آنها باشد اما اتحاد استراتژیک نیست.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها