جزر و مد در روابط فرانسه و آمریکا

چهارشنبه 23 فروردين 1402 - 11:39

یک کارشناس سیاسی با تأکید بر وجود اختلافات متعدد در دیدگاه‌های اروپایی و آمریکایی، اظهار داشت که سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به چین یک تمایل ضمنی است که اروپا برای مستقل شدن از ایالات متحده، به این رویکرد نیاز دارد.

العالم- اروپا

"علی فضل‌الله" در گفت‌وگو با تلویزیون العالم خاطرنشان کرد گرایش جدید اروپا به اتخاذ استراتژی ویژه بدون دنباله‌روی از آمریکا رویکرد جدیدی نیست؛ زیرا که روابط فرانسه و آمریکا از نظر تاریخی در مراحلی شاهد جزر و مدهایی بوده است.

او تصریح کرد: در مرحله‌ای، فرانسوی‌ها به استقلال آمریکا کمک کردند و در مرحله دیگر، در مکزیک با آنها درگیر شدند و در مرحله ای دیگر، در ویتنام فرانسوی‌ها عقب‌نشینی کردند و آمریکایی‌ها را در جنگ تنها گذاشتند و در دولت دوگل نیز تیرگی شدید در روابط حاکم شد. در زمان دولت ژاک شیراک، همانطور که معروف است، در موضوع عراق در سال ۲۰۰۳ اختلاف نظر بزرگی بین دو طرف رخ داد که بعدها به نوعی این رابطه مورد بازبینی قرار گرفت.

این کارشناس سیاسی به موضع‌گیری برخی از شخصیت‌های مطرح آمریکایی درباره اروپا اشاره‌ای نیز کرد از جمله دیوید استولنسکی که گفته است: "آمریکا نماینده کودتا علیه هر آنچه اروپایی است" یا جرج واشنگتن که در مراسم تودیع ریاست‌جمهوری‌اش گفت: دغدغه‌های اروپا برای ما در ایالات متحده اهمیت چندانی ندارد و حتی چه‌بسا برای ما بی‌معنا باشد" یا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نیز تنش بزرگی بر روابط طرفین حاکم بود و او بارها اتحادیه اروپا را دشمن خواند.

علی فضل‌الله خاطرنشان کرد که در دو سوی اقیانوس اطلس به رغم مجموعه اشتراکات مشترک، ولی ناهماهنگی و تنش بین آنها پایدار و دائمی است.

او گفت: در اظهارات امانوئل مکرون تمایل ضمنی وجود دارد که اروپا باید مستقل از آمریکا باشد و با همین رویکرد، خود را بازتعریف کند. آیا این نتیجه‌بخش خواهد بود؟ تجارب قبلی این را نشان نمی‌دهد.

علی فضل‌الله در مورد سفر مکرون به چین گفت: این عادت فرانسوی‌هاست و بارها همین روش را دنبال کرده‌اند. این بدان معناست که آنها بسیار مشتاق سرمایه‌گذاری در یک موقعیت خاص هستند. خوانش چینی‌ها از برقراری روابط با اروپا مهم است؛ زیرا جدایی اروپا و آمریکا از همدیگر هدف چین است. از این منظر، سفر مکرون به پکن در چارچوب تلاش اروپا برای سرمایه‌گذاری گنجانده می‌شود؛ زیرا او در این سفر، روسای شرکت‌ها و دیگر شخصیت‌های اقتصادی را همراهی می‌کرد.

او افزود: همچنانکه موضوع "ریلوکشن" به این معناست که شرکت‌های بزرگ غربی کارخانه‌هایی را در دیگر کشورها افتتاح می‌کنند که هزینه احداث آنها کمتر و وام گرفتن از بازار کار و منابع خام، در دسترس‌تر است. همین موضوع، بحث و جدل‌های زیادی در آمریکا ایجاد کرد و ترامپ بارها درباره این موضوع سخن گفت. این یک امر کلاسیک و طبیعی است.

این کارشناس با اشاره به اینکه فرانسه در تلاش برای بهره‌برداری از این کارت است، این سوال را مطرح کرد که آیا فرانسه می‌تواند به سرمایه‌‌گذاری روی این کارت ادامه بدهد؟ وی پاسخ را منفی دانست و گفت: بارها شاهد عقب‌نشینی فرانسه بوده‌ایم و حتی آمریکا در برهه‌های خاص مواضع سخت‌تری اتخاذ کرده است.

این کارشناس سیاسی در پایان گفت:‌ به هر حال، نقاط اختلاف، بسیار زیاد است و می توان در این زمینه، به اوکراین یا مثلا به ماجرای پیمان اوکوس و اتفاقاتی که در معامله معروف زیردریایی فرانسه رخ داد، اشاره کرد که تلخی‌ها و تنش‌ها و تلاش فرانسویان برای دریافت غرامت از استرالیا- به سبب فسخ این پیمان- همچنان ادامه دارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها