توافق قطر و بحرین برای برقراری روابط دیپلماتیک

توافق قطر و بحرین برای برقراری روابط دیپلماتیک
پنج‌شنبه 24 فروردين 1402 - 03:17

قطر و بحرین پس از نشست کمیته مشترک دو کشور که روز چهارشنبه در مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد، تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

العالم - آسیا

به گزارش پایگاه خبری «الخلیج آنلاین»، وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام از تمایل دو طرف برای فعال‌سازی اقدام مشترک و با رعایت احترام به حاکمیت ملی دو کشور ناشی می‌شود.

الخلیج آنلاین اضافه کرد که این تصمیم در اوایل سال ۲۰۲۱ در عربستان در راستای اجرای نتایج اجلاس «العلا» برای پایان دادن به مناقشه کشورهای مصر، امارات، بحرین و عربستان با قطر که بیش از سه سال به طول انجامید، اتخاذ شده است.

«مجید الانصاری» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز سه شنبه گذشته گفت که «احمد بن حسن الحمادی» دبیرکل این وزارتخانه قرار است در چارچوب تکمیل کار کمیته پیگیری قطر و بحرین در اجرای آنچه در بیانیه العلا آمده است چهارشنبه در مقر دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض با هیات بحرینی دیدار کنید.

کمیته پیگیری قطر و بحرین به منظور پایان دادن به مسائل باقی مانده بین دو کشور اولین نشست خود را در فوریه گذشته در مقر دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار کرد.

در آن زمان خبرگزاری بحرین (بنا) گزارش داد: دو طرف تاکید کردند که این نشست مظهر دستورات رهبران دو کشور و تمایل آن‌ها برای حفاظت از آینده و موجودیت شورای همکاری خلیج فارس و حفظ دستاوردهای آن است.

در سال ۲۰۲۳ تحرکات سریعی در چارچوب حل مناقشه بین دو کشور مشاهده شد چنانکه «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین در پایان ژانویه گذشته بر اهمیت تلاش برای حل و فصل همه مسائل باقی مانده با قطر تاکید کرد.

در اوایل فوریه ۲۰۲۳، دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر و «عبداللطیف الزیانی» همتای بحرینی وی را گرد هم آورد و دو طرف در آنجا توافق کردند که سازوکارهای لازم برای آغاز گفتگوها در سطح کمیته‌های دوجانبه جهت پایان دادن به پرونده‌های ویژه معلق بین آن‌ها را فراهم کنند.

خاطرنشان می‌شود که بحرین و قطر سال‌ها است در مورد حاکمیت بر چند جزایر کوچک در خلیج فارس با یکدیگر اختلاف دارند و ادامه ادعاهای آن‌ها در این خصوص موجب شده تا به رغم اعلام آشتی بین چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر پس از نشست «العُلا»، تنش بین منامه و دوحه همچنان پابرجا باشد.

بحرین و قطر ده‌ها سال است که بر سر مزرهای آبی از جمله حاکمیت بر جزایر «حوار»، «الزبارة»، «جنان»، «فشت الدیبل» و منطقة «جرادة» در حاشیه جنوبی خلیج فارس با یکدیگر اختلاف دارند.

دو کشور در سال ۲۰۰۱ با حکم نهایی دیوان بین المللی دادگستری برای پایان دادن به اختلاف‌ها قانع شدند، زیرا این دیوان به حاکمیت منامه بر جزایر «حوار» و منطقه «جراده» و حاکمیت دوحه بر جزایر «الزبارة»، «جنان» و «فشت الدیبل» رای داد.

اما تقریباً پس از گذشت ۲۰ سال از آن حکم، اختلاف‌های دو کشور بر سر جزایر و مناطق یاد شده از سرگرفته شده است و منامه، دوحه را به طرح ادعاهای جدید درباره حق حاکمیت بر جزایر «حوار» متهم کرده بود.

بحرین یکی از چهار کشوری بود که همراه با عربستان، امارات و مصر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ روابط خود را با قطر قطع کرد.

این چهار کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به صورت زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به تلاش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در دی سال ۱۳۹۹ در شهر «العُلا» عربستان با هدف آشتی بین قطر و چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر برگزار شد و پس از آن، کشورهای یاد شده با صدور اعلامیه‌ای اختلاف با دوحه را پایان یافته دانستند و در ادامه، کشورهای یاد شده به جز بحرین روابط خود با قطر را از سر گرفتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها