«شورای همکاری» برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب جلسه برگزار می‌کند

«شورای همکاری» برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب جلسه برگزار می‌کند
سه شنبه 22 فروردين 1402 - 20:25

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر خبر داد که دبیر خانه شورای همکاری خلیج فارس از وی برای حضور در نشستی دعوت کرده است تا درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب رایزنی کنند.

العالم - سوریه

"ماجد الانصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه قطر امروز سه‌شنبه خبر داد که شورای همکاری خلیج فارس به دنبال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

شبکه فرانس ۲۴ به نقل از الانصاری گزارش داد که دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس از وی برای حضور در نشستی دعوت کرده است تا درباره احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب رایزنی کنند.

وی با بیان اینکه قرار است این نشست جمعه آینده در جده عربستان سعودی برگزار شود، هدف از این نشست مشورتی را که با مشارکت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به همراه اردن، مصر و عراق برگزار خواهد شد، رایزنی درباره وضعیت سوریه دانست.

این مقام قطری تأکید کرد که تحولاتی در خصوص وضعیت سوریه و تغییراتی در دیدگاه کشورهای عربی نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ایجاد شده است؛ به نحوی که بشار اسد رئیس جمهور سوریه طی دو ماه گذشته به کشورهای عمان و امارات عربی متحده سفر کرده است.

سفر رئیس جمهور سوریه، نخستین سفر به دو کشور عربی از آغاز بحران در این کشور بود. عربستان هم با سوریه در حال رایزنی است تا خدمات کنسولی را در دو کشور مجددا آغاز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه قطر هفتم فروردین ماه هم درباره عادی‌سازی روابط دوحه و دمشق گفت: موضع ما روشن و قاطع است و تحت تاثیر آنچه در تحولات می‌گذرد نیست؛ مگر اینکه تحولات واقعی در داخل سوریه به گونه‌ای رخ دهد که رضایت مردم را جلب کند و یا اجماعی عربی درباره تحولات مثبت در داخل سوریه به وجود آید.

سخنگوی وزارت خارجه قطر ضمن استقبال و اعلام حمایت قطر از تلاش‌های کشورهای عربی در جهت یافتن راه‌حل برای بحران سوریه، تاکید کرد: این راه‌حل باید مبتنی بر تحولات مثبت و پاسخی واقعی به خواسته‌های مردم سوریه باشد.

الانصاری ادامه داد: دولت قطر به این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های عربی نگاه می‌کند. بنابراین اجماع عربی در این باره برای ما مهم است و این اجماع زمانی حاصل می‌شود که تحولات مثبتی در سوریه اتفاق بیافتد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نتیجه تلاش‌ها برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت: مواضع قطر ثابت است و تا زمانی که دلایل تحریم دمشق از بین نروند، عادی سازی نخواهیم کرد. در حال حاضر دلیلی برای خوش‌بینی درخصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود ندارد.

در حالی دوحه از تلاش‌های عربی برای حل پرونده سوریه حمایت می‌کند که بسیاری از کشورهای عربی اخیراً و پس از سال‌ها سردی روابط و تنش، تماس‌های خود را با دولت دمشق برای ازسرگیری روابط آغاز کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی «پالتیکو» ۲۷مارس در گزارشی نوشت که گروهی از مقامات، محققان و کارشناسان سابق آمریکایی با ارسال نامه‌ای به دولت فعلی از مسئولان کشورشان خواستند تا تلاش بیشتری برای جلوگیری از نزدیکی روابط سوریه با کشورهای عربی انجام دهند.

پربیننده ترین خبرها