امیرعبداللهیان: ایران نگران سیاست های نادرست آمریکا درتوسعه تروریسم و ناامنی درافغانستان است

امیرعبداللهیان: ایران نگران سیاست های نادرست آمریکا درتوسعه تروریسم و ناامنی درافغانستان است
پنج‌شنبه 24 فروردين 1402 - 11:51

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست همسایگان افغانستان با شرکت در نشست چهارجانبه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و پاکستان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری‌های منطقه ای در باره افغانستان را تشریح کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست همسایگان افغانستان، الگوی همکاری‌های مشترک منطقه‌ای بین چهار کشور ایران، چین، روسیه و پاکستان را با اهمیت خواند و همسایگان افغانستان را بیش از هر کنشگر و بازیگر دیگری نگران آینده افغانستان عنوان کرد.

‌‎وی نگرانی کشورمان از تروریسم و افراط گرایی و سیاست‌های نادرست آمریکا در تداوم توسعه تروریسم و ناامنی در افغانستان را مورد تاکید قرار داد و افزود: افغانستان بیش از اینکه امروز نیازمند مداخله غرب، آمریکا و کنشگرانی که بیش از دو دهه این کشور مهم منطقه را به فقر و بی ثباتی کشانده‌اند باشد نیازمند همکاری‌ها و راه‌حل‌های منطقه‌ای است.

‌‎وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: آمریکا و متحدان آن مسؤولیت دارند هم به عنوان اشغالگر در عملکرد دو دهه گذشته خود در افغانستان و هم به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد پاسخگوی شرایط بوجود آمده در افغانستان باشند.

‌‎امیرعبداللهیان همچنین بر ضرورت مدیریت وضعیت اقتصادی در افغانستان تاکید کرد و فشارهای اقتصادی در افغانستان را یکی از آثار افزایش پدیده مهاجرت آوارگان و در دل این آوارگان، برخی نا امنی ها به سوی کشورهای همسایه دانست و در این خصوص همکاری منطقه‌ای، توجه بین‌المللی و همچنین تمرکز بیشتر هیأت حاکمه موقت افغانستان بر مسؤولیت‌های خود در این موضوع را مورد تاکید قرار داد.

‌‎وزیر امور خارجه کشورمان با تصریح بر اینکه مسئله مواد مخدر در ٢٠ سال اشغال آمریکا نه تنها حل نشد بلکه کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان چندین برابر شد، وجود شبکه مافیایی کشورهای غربی در گسترش این تجارت سیاه را کاملا آشکار و روشن دانست.

‌‎امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه مسئله محرومیت تحصیلی زنان و دختران و سلب فرصت حضور اجتماعی زنان و دختران در افغانستان برای ما نگران کننده است، افزود: ایران آماده کمک بیشتر به امر آموزش دختران و زنان افغانستان به کمک سازمان ملل متحد و تشویق هیات حاکمه موقت به این امر مهم است.

‌‎وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهار داشت: توصیه اکید ما به هیأت حاکمه افغانستان عمل به وعده خود مبنی بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان است.

‌‎امیرعبداللهیان در خاتمه ضرورت پایان بخشیدن به برخی تنش آفرینی ها در مرزهای مشترک با همسایگان افغانستان را مورد تاکید قرار داد.

پربیننده ترین خبرها