صدها کشته و زخمی در درگیری های خشونت آمیز سودان +فیلم

دوشنبه 28 فروردين 1402 - 17:25

درگیری‌های خشونت‌آمیز میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در سودان، برای سومین روز متوالی ادامه دارد و در جریان آن، تاکنون 97 غیرنظامی کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند. طرفین نیز ادعا می‌کنند دستاوردهای میدانی زیادی کسب کرده‌اند.

العالم - آفریقا

شنیده شدن صدای انفجارها و تیزاندازی‌ها در خارطوم، ام درمان و همچنان منطقه شرقی و غربی سودان ادامه دارد و در نتیجه، بروز تنش میان رهبران دو طیف نظامی، یعنی عبدالفتاح برهان و محمد حمدان دقلو درباره موضوع ادغام نیروهای پشتیبانی سریع در ارتش، همچنان ادامه دارد.

بعد از آرامش شکننده‌ای، که زیاد طول نکشید تیراندازی‌ها و حملات هوایی در خارطوم به‌ویژه اطراف کاخ ریاست‌جمهوری و فرماندهی ارتش در مرکز و اطراف خیابان الستین و مناطقی در جنوب شرق پایتخت و همچنین برخی ولایت‌ها از سرگرفته شده است.

در حالی‌که سندیکای پزشکان سودان از کشته و زخمی شدن صدها تن در درگیری‌های سه روز اخیر در پایتخت خبر می‌دهند ارتش، عصر دیروز ادعا کرد اوضاع در خارطوم باثبات، و دامنه درگیری‌ها محدود است.

کمیته پزشکان سودان در آماری اولیه از کشته شدن دستکم 97 غیرنظامی و زخمی شدن 942 نفر دیگر خبر داد و این علاوه بر کشته و زخمی شدن دهها تن از نظامیان است.

این در حالی است که طرفین دم از پیروزی‌ها و پیشروی‌های بیشتر می‌زنند. فرماندهی نیروهای واکنش سریع می‌گوید که کنترل کاخ ریاست‌جمهوری و اطراف آن و مقر نیروهای زمینی و برج وزارت دفاع و یک موقعیت نظامی دیگر در ولایت دارفور را در دست گرفته است. در حالی‌که ارتش این ادعاها را رد و تأکید کرده که درصدد پیروزی است و نیروهای پشتیبانی سریع نیز از برخی پایگاه‌های‌شان فرار کرده‌اند.

دور جدید درگیری‌ها در سودان، واکنش‌های بین‌المللی را برانگیخته است. امریکا و انگلیس خواستار توقف فوری خشونت‌ها در سودان شده‌اند. چین، روسیه، مصر، عربستان سعودی، شورای امنیت و اتحادیه‌های اروپا و آفریقا نیز از طرفین خواستند هر چه زودتر به درگیری‌ها پایان بدهند. برخی کشورهای همسایه و طرف‌های منطقه‌ای نیز تلاش‌های میانجیگرانه‌ای را برای کاهش تنش صورت می‌دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها