سناتور گراهام: بایدن در پی توسعه روابط با عربستان در ازای به رسمیت شناختن اسرائیل است

سناتور گراهام: بایدن در پی توسعه روابط با عربستان در ازای به رسمیت شناختن اسرائیل است
چهارشنبه 30 فروردين 1402 - 08:01

یک سناتور جمهوری‌خواه گفته است، توسعه روابط با سعودی‌ها برای بایدن بسیار حائز اهمیت است اما او می‌خواهد عربستان تنها رژیم به اصطلاح یهودی را به رسمیت بشناسد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، به گفته لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، جو بایدن - رئیس‌جمهور آمریکا - به دنبال توسعه روابط با عربستان سعودی در ازای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی ریاض است.
با توجه به سفر اخیر سناتور گراهام به ریاض به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در آمریکا برای توسعه روابط با عربستان سعودی در جریان باشد اما روابط ایالات متحده و عربستان سعودی به گرمی گذشته نیست.
این سناتور جمهوری‌خواه ویدئویی از دیدار خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتر منتشر کرد که در آن از گفت‌وگوهای اخیرش با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی سخن می‌گوید.
گراهام در این ویدیو به نتانیاهو می‌گوید: «به سعودی‌ها گفتم که ما خواهان توسعه روابط دوجانبه هستیم. باید این کار را به گونه‌ای انجام دهیم که اطمینان خاطر دوستان‌مان در اسرائیل هم جلب شود.»
او ادامه داد: «می‌خواهم به پرزیدنت بایدن کمک کنم. به ولیعهد سعودی گفتم که بهترین زمان برای توسعه روابط اکنون است.»
لیندسی گراهام افزود: «توسعه روابط با سعودی برای بایدن بسیار حائز اهمیت است، اما او در مقابل می‌خواهد که عربستان تنها رژیم یهودی را به رسمیت بشناسد.»
این عضو مجلس سنای آمریکا گفت: «من به عنوان یک جمهوری‌خواه می‌توانم در این باره کمک کنم. باور دارم که حزب جمهوری‌خواه از همکاری با پرزیدنت بایدن برای تغییر روابط میان آمریکا و سعودی خشنود خواهد بود؛ تحولی که نتیجه آن به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی دولت سعودی خواهد بود».
سناتور لیندسی گراهام ۲۲ فروردین با سفر به عربستان سعودی با ولیعهد،‌ وزیر دفاع،‌ وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی این کشور دیدار کرده بود. توسعه روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام مشترک، محور گفت‌وگوهای این دیدار بود.
پس از حضور بایدن در کاخ سفید، روابط واشینگتن و ریاض به سردی گرایید. عربستان از سیاست‌های منطقه‌ای ایالات متحده گله‌مند است و به ویژه برچیدن سامانه دفاع هوایی پاتریوت از خاک عربستان به دستور بایدن، از مسائلی است که ریاض از آن ناخشنود است.

پربیننده ترین خبرها