منابع سوری؛

دیدار فرحان با اسد مثبت بود/ تاکید ریاض بر بازیابی نقش موثر سوریه

دیدار فرحان با اسد مثبت بود/ تاکید ریاض بر بازیابی نقش موثر سوریه
چهارشنبه 30 فروردين 1402 - 10:18

روزنامه سوری الوطن امروز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه نوشت که دیدار «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در دمشق مثبت بود و ریاض بر تلاش برای بازیابی نقش موثر سوریه تاکید کرد.

العالم - سوریه

روزنامه الوطن سوریه به نقل از منابع خود بدون ذکر نام نوشت: فضای مثبتی بر دیدار فرحان و اسد حکمفرما بود و عربستان بر این تمایل شدید خود تاکید کرد که سوریه جایگاه خود را در جهان عرب بازیابی کند.

این منابع همچنین به آمادگی ریاض برای انجام تمام تلاش خود جهت بازگشت سوریه به نقش آفرینی موثر خودش - آنطور که شایسته آن است- اشاره کرد.

به گفته این منابع، عربستان همچنین بر تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه کشورهای عربی به یکدیگر در راستای حمایت از فعالیت مشترک جهان عرب و همکاری با دمشق به منظور تحقق این امر تاکید کرد.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان عصر دیروز سه شنبه وارد دمشق پایتخت سوریه شد و با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه عربستان با سوریه درباره گام‌های تحقق منافع ملی دو کشور و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه عربستان همچنین اعلام کرد که بن فرحان در دیدار با اسد درباره تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه رایزنی کرد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز گفت که روابط مسالمت‌آمیز بین سوریه و عربستان طبیعی است و روی منافع عربی و منطقه‌ای نیز تأثیر می‌گذارد.

رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که سیاست‌های آشکار و واقع‌بینانه عربستان سعودی به نفع کشورهای عربی و منطقه است.

اسد افزود: تغییرات در حال وقوع در جهان، همکاری کشورهای عربی در این مرحله را بیش از پیش ضروری می‌کند.

هفته گذشته (۲۱ ماه مبارک رمضان)، «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه به بنا به دعوت رسمی عربستان، پس از ۱۲سال قطعی روابط بین دو طرف، به ریاض رفته بود.

در دیدار فیصل المقداد با مقامات عربستان به تلاش‌ها برای رسیدن به راه حل سیاسی برای بحران سوریه و راه حلی که به حفظ وحدت و یکپارچگی و امنیت و ثبات این کشور منجر شود، پرداخته شد.

به گزارش ایرنا، یک روز پس از سفر فیصل المقداد به عربستان، ریاض میزبان نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس و عراق و مصر و اردن برای بررسی پرونده سوریه بود.

ریاض از آغاز بحران سوریه و پس از مدتی تبدیل آن به جنگ بین المللی، روابط خود با دمشق را قطع کرده است. این اولین سفر یک وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از آغاز بحران این کشور در سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود.

کارشناسان می‌گویند که کشورهای عربی پس از توافق ایران و عربستان سعی دارند با اتخاذ رویکرد دوری از دستورات دیکته شده غرب و اتخاذ سیاست مستقل، فصل جدیدی از روابط خود با سوریه را آغاز کنند.

پربیننده ترین خبرها