حمایت تونس از حق سوریه برای بازپس گیری جولان اشغالی

حمایت تونس از حق سوریه برای بازپس گیری جولان اشغالی
چهارشنبه 30 فروردين 1402 - 06:21

دولت تونس، امنیت و ثبات سوریه را ستون امنیت و ثبات کل منطقه دانست و ضمن اعلام همبستگی و ایستادگی کامل در کنار دمشق در مقابل حملات مکرر رژیم اشغالگر اسرائیل به اراضی آن، از حق مشروع دمشق برای بازپس گیری جولان اشغالی حمایت کرد.

العالم - تونس

به گزارش خبرگزاری سوریه، پس از دیدار «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه با «نبیل عمار» وزیر امور خارجه تونس و پس از گفت و گوی گسترده که شامل هیات های دو کشور بود، بیانیه مشترکی صادر شد.

این بیانیه مشترک شامل افزایش ارتباطات دو کشور در مرحله بعدی با هدف تقویت رایزنی و هماهنگی در مورد موضوعات مختلف دوجانبه و موضوعات مورد علاقه مشترک، تلاش برای تشکیل کمیته مشترک و از سرگیری همکاری های اقتصادی بین دو کشور به خصوص در حوزه های اولویت دار است.

در بیانیه مشترک سوریه و تونس، دو طرف بر توسعه همکاری ها در زمینه امنیتی بویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته و شبکه های قاچاق انسان، تقویت همکاری ها در زمینه کنسولی و بشردوستانه و تلاش برای تشکیل کمیته مشترک کنسولی در اسرع وقت تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، در این دیدار بر لزوم حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی، ثبات و تمامیت ارضی سوریه و تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای تسریع روند دستیابی به راه‌حل سیاسی برای حل بحران سیاسی و بازگرداندن حاکمیت کامل سوریه بر تمام سرزمین هایش تاکید شد.

بیانیه یاد شده با اشاره به اینکه در دیدار وزیر خارجه سوریه و همتای تونسی خود و نشست هیات های دو کشور از بازگشت روابط تونس و دمشق به روال عادی خود، تعیین سفیر تونس در سوریه، بازگشایی سفارت سوریه در تونس و انتصاب سفیر آن استقبال شد، افزود:‌ بحث ها فرصتی برای بررسی واقعیت روابط همکاری های دوجانبه و راه های ارتقای آنها به سطح مطلوب بود.

همچنین دو طرف در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک به تبادل نظر و دیدگاه پرداختند و حملات نظام مند رژیم اسرائیل و هتک حرمت مقدسات به ویژه در قدس شریف را محکوم و بر موضع قاطع خود در حمایت از مبارزه مردم فلسطین برای احیای حقوق مشروع و مسلم خود و ایجاد کشور مستقل به پایتختی قدس شریف تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت تلاش‌های مشترک اعراب برای رویارویی با چالش‌های مشترک پیش روی منطقه در پرتو تحولات کنونی منطقه‌ و بین‌المللی تاکید شده است.

وزیر خارجه سوریه دوشنبه شب به منظور تقویت روابط دو جانبه و همکاری‌های مشترک، وارد تونس شد.

فیصل المقداد پیش از سفر به تونس در یک سفر رسمی سه روزه به الجزایر رفت و قرار است پس از تونس به عراق برود.

پربیننده ترین خبرها