آمریکا: سوئد به زودی به ناتو می‌پیوندد

آمریکا: سوئد به زودی به ناتو می‌پیوندد
پنج‌شنبه 31 فروردين 1402 - 00:48

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که سوئد پیش از نشست آتی سران ناتو که قرار است در ماه جولای برگزار شود، به ناتو خواهد پیوست.

العالم-آمریکا

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد که سوئد به زودی به پیمان آتلانتیک شمالی خواهد پیوست.

وی در سخنانی گفت: «سوئد پیش از نشست آتی سران ناتو که قرار است در ماه جولای (تیر ماه) برگزار شود به ناتو خواهد پیوست».

چند روز پیش بود که پس از موافقت ترکیه، فنلاند رسما به ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی پیوست.

در ماه می ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند اما «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در آن زمان تاکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو کشور با گروه تروریستی پ‌ک‌ک همکاری دارد.

در ادامه ولی پس از مذاکرات طرفین با مقام‌های ترکیه، نمایندگان سوئد و فنلاند اعلام کردند که با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.

بعد از ماه‌ها کشمکش و جنجال سیاسی بین فنلاند و سوئد با ترکیه برای پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنکارا بالاخره با درخواست هلسینکی موافقت کرد.

این در حالی است که «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد پیشتر گفته بود که موضوع پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی فقط زمان است.

پیشتر، هواداران گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» با برگزاری تجمع در استکهلم، بیانیه‌های اهانت‌آمیزی علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه صادر کردند و پس از این تحولات، «مصطفی سنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه، سفر برنامه‌ریزی شده همتای سوئدی خود به آنکارا را لغو و در همین راستا وکیل اردوغان شکایتی را در این رابطه در دفتر دادستانی ارشد آنکارا مطرح کرد و یک پرونده جنایی در این رابطه تشکیل شد.

پربیننده ترین خبرها