جمعه یا شنبه؛ عید فطر در کشورهای مختلف اسلامی چه روزی است؟/ دفتر رهبر معظم انقلاب: جمعه آخرین روز ماه رمضان است

جمعه یا شنبه؛ عید فطر در کشورهای مختلف اسلامی چه روزی است؟/ دفتر رهبر معظم انقلاب: جمعه آخرین روز 
 ماه رمضان است
پنج‌شنبه 31 فروردين 1402 - 18:44

بحث و گفت وگو در باره امکان رؤیت هلال ماه شوال پس ازغروب امروز (پنجشنبه 20 آوریل 2023 ) همچنان ادامه دارد. مرکز بین المللی نجوم اما تاکید کرد که رؤیت هلال در این تاریخ امکان ندارد.

العالم ـ جهان اسلام

هلال ماه شوال بلافاصله پس از لحظه مقارنه ماه و خورشید تشکیل می شود؛ بر این اساس اکثر کشورهای اسلامی در حال بررسی رؤیت پذیری هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه هستند؛ زیرا پیش بینی های فلکی ـ نجومی درباره رؤیت ماه شوال با یکدیگر تناقض دارد.

طبق اعلام مرکز بین المللی نجوم شماری از کشورهای اسلامی و اقلیت های مسلمان در برخی کشورها، رؤیت هلال ماه شوال در روز پنجشنبه را غیرممکن دانسته و شنبه را روز عید فطر اعلام کردند. عمان، اندونزی، مالزی و برونئی و اقلیت های مسلمان در استرالیا، تایلند، سنگاپور و ژاپن شنبه 22 آوریل را عید فطر اعلام کردند.

هلال ماه شوال رؤیت نشد؛ فردا آخرین روز ماه مبارک رمضان است

دفتر رهبر انقلاب اسلامی اعلام کرد: بنا بر اخبار واصله هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه ۳۱ فروردین رؤیت نشد و فردا جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۴ هجری قمری است.

کشورهایی که فردا (جمعه) را عید فطر اعلام کردند

در همین حال ترکیه، عربستان سعودی، قطر، امارات، بحرین، کویت، اردن، اداره اوقاف اهل سنت عراق و یمن فردا جمعه را روز عید سعید فطر اعلام کردند.

مفتی اعظم بیت المقدس و سرزمین های فلسطین نیز اعلام کرد که فردا جمعه اولین روز عید سعید فطر است.

مرکز بین المللی نجوم روز چهارشنبه اعلام کرده بود که رؤیت هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح در روز پنجشنبه در جهان عرب امکان ندارد.

مرکز بین المللی نجوم با اشاره به وضیعت هلال ماه شوال در روز پنجشنبه 20 آوریل در برخی شهرهای عربی و اسلامی هنگام غروب خورشید تاکید کرد که ماه در جاکارتا 2.7 درجه از خورشید فاصله دارد. در ابوظبی 4.7 درجه و در مکه مکرمه 5.1 درجه و در قدس شریف ماه از خورشید 5.4 درجه فاصله دارد. و در داکار ماه از خوردشید 8.0 درجه فاصله دارد و البته می توان ماه را با ابزارهای رصد نجومی دید.

پربیننده ترین خبرها