نقض آتش بس دوم؛ درگیری میان نیروهای البرهان و حمیدتی در سودان از سر گرفته شد

پنج‌شنبه 31 فروردين 1402 - 21:06

درگیری ها درحالی بین ارتش سودان و شبه نظامیان "واکنش سریع" برای ششمین روز متوالی از سر گرفته شد که بسیاری از ساکنان پایتخت تلاش می کنند از این درگیری که جان صدها غیرنظامی را گرفته است، فرار کنند.

العالم – سودان

شش روز پس از شروع درگیری، آتش بس دوم بیش از چند ساعت طول نکشید و نبرد در خیابان های خارطوم، پایتخت و دیگر شهرهای این کشور مجددا آغاز شد.

آتش بس دوم توسط «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان برای بیست و چهار ساعت اعلام شد که «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» فرمانده نیروهای شبه نظامی "واکنش سریع" نیز با آن موافقت کرد، اما این آتش بس نیز دوامی نیاورد و هر یک دیگری را مقصر می داند.

نبرد با سلاح‌های سنگین به ‌ویژه نزدیک کاخ ریاست جمهوری و ستاد فرماندهی کل، وزارت دفاع و فرودگاه بین‌المللی خارطوم که دو روز پیش بمباران شد، جریان دارد.

در همین حال خبرهای رسیده حاکی است که نیروهای واکنش سریع از فرودگاه بین المللی مروی عقب نشینی کرده اند اما نبرد مجددا در ام درمان و مناطق دیگر آغاز شده است.

سرنوشت نامعلوم آتش بس، اوضاع مردم سودان را سخت‌تر کرده است، زیرا بیمارستان‌ها و تأسیسات مهم این کشور از کمبود شدید امکانات رنج می‌برند و خیابان‌ها به میدان نبرد بین نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان تبدیل شده است.

در این میان جنگ لفظی بین «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان و «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» فرمانده نیروهای شبه نظامی "واکنش سریع" ادامه دارد.

حمیدتی می گوید که البرهان جنگ را آغاز کرده و تنها راه حل برای پایان دادن به بحران، تحویل البرهان به عدالت است اما البرهان، حمیدتی را به تلاش برای به دست گرفتن قدرت متهم کرده و می گوید که نیروهای واکنش سریع از کنترل خارج شده اند.

این در حالی است که مردم منتظر نتیجه نشست مهم مقامات سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و اتحادیه کشورهای عربی هستند، اما با توجه به اصرار البرهان و حمیدتی بر ادامه نبرد و گزینه نظامی، به نظر می رسد که سرنوشت این جنگ فقط در میادین نبرد مشخص خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها