آغاز تخلیه اتباع خارجی از سودان در سایه تشدید درگیری‌های خونین

شنبه 2 ارديبهشت 1402 - 22:32

در سایه تشدید درگیری‌های خون‌بار میان طرفین نزاع در سودان و نبود راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به این ناآرامی‌های امنیتی و سیاسی، بیشتر کشورها روند تخلیه اتباع خود را از سودان آغاز کرده‌اند.

العالم- آفریقا

به گزارش العالم، بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی اقدام به تخلیه اتباع و شهروندان خود از سودان کرده‌اند و از ارتش سودان و شبه نظامیان موسوم به نیروهای "واکنش سریع" خواستار همکاری در امر تسهیل روند تخلیه شده‌اند.

طرفین درگیر در سودان از این ایده استقبال کرده‌اند. ارتش سودان در بیانیه‌ای بر خروج امن اتباع بیگانه از سودان تأکید و اعلام کرد: آمریکا، انگلیس، فرانسه و چین بلافاصله با هواپیماهای ترابری نظامی اتباع خود را از سودان خارج کردند.

نیروهای مسلح سودان در ادامه افزود که عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان و رئیس شورای حاکمیتی این کشور امروز- شنبه- با درخواست تعدادی از کشورها برای تسهیل و تضمین جهت خارج کردن شهروندان و نمایندگی‌های دیپلماتیک خود از سودان موافقت کرده است.

نیروهای واکنش سریع سودان نیزکه در حال نبرد با ارتش این کشور هستند، اعلام کرده‌اند که آماده‌اند تا فرودگاه‌های تحت کنترل خود را برای تخلیه اتباع خارجی از سودان آماده فعالیت کنند. در بیانیه واکنش سریع آمده است: نیروهای واکنش سریع آمادگی خود را برای باز کردن بخشی از فرودگاه‌های سودان به روی ترافیک هوایی اعلام می‌کنند تا کشورهای برادر و دوست ما بتوانند با خیال راحت شهروندان خود را که می‌خواهند کشور را ترک کنند، تخلیه کنند.

علاوه بر این، عربستان سعودی اعلام کرد که 5 کشتی جنگی به بنادر سودان اعزام کرده و تعدادی از اتباع و دیپلمات‌های خود را به همراه تعدادی از اتباع و دیپلمات‌های برخی کشورهای دیگر منتقل کرده است و این کشتی‌ها در حال تخلیه هستند.

همچنین برخی کشورهای غربی و عربی و آسیایی از جمله انگلیس، اردن، مصر، عراق، ژاپن و کره‌جنوبی نیز از آغاز عملیات تخلیه اتباع خود با کمک برخی کشورهای همسایه سودان خبر داده‌اند.

در همین حال سفارت آمریکا در خارطوم اعلام کرده که روند تخلیه اتباع آمریکایی از سودان فعلا امنیت ندارد و کاروان‌های بزرگی از اتباع خارجی در حال ترک خارطوم هستند. طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، خروج اتباع امریکایی از سودان به زودی اتفاق نمی‌افتد.

پربیننده ترین خبرها