تحولات درگیری های سودن؛

اخبار ضد و نقیض درباره آزادی عمر البشیر رییس جمهور سابق سودان+ ویدیو

اخبار ضد و نقیض درباره آزادی عمر البشیر رییس جمهور سابق سودان+ ویدیو
يکشنبه 3 ارديبهشت 1402 - 22:15

شبکه های اجتماعی ویدئوی خروج دهها زندانی از زندان کوبر در شمال سودان را منتشر کردند که عمر البشیر رئیس جمهور برکنار شده این کشور و معاون وی علی عثمان محمد طه جزو آنان هستند.

العالم – سودان

کاربران شبکه های اجتماعی ویدیویی منتشر کردند که زندانیان با لباس زندان در خیابان های منطقه کوبر راه می روند.

سوداندر این میان رسانه های عربی از جمله سومریه نیوز و اسپوتنیک، اخباری نیز از خروج البشیر و سران حکومت سابق سودان از زندان به خاطر اوضاع امنیتی بسیار خطرناک کوبر و مناطق مجاور آن منتشر کردند.

اما یک خبرنگار سودانی گفت: سخن درباره خروج البشیر از زندان کوبر نادرست است زیرا ارتش سودان از ترس متهم شدن به استفاده از سران رژیم سابق برای مقابله با حمیدتی رهبر شبه نظامیان موسوم به "واکنش سریع" چنین اقدامی را انجام نخواهد داد.

وی افزود، زندانیانی که از کوبر خارج شدند فقط زندانیان جنایی هستند زیرا این زندان تحت سیطره سازمان اطلاعات ارتش است.

از روز شنبه هفته گذشته، سودان شاهد درگیری‌های سنگین میان دو طیف نظامی -ارتش و شبه نظامیان موسوم به واکنش سریع- است؛ درگیری‌هایی که بنا بر اعلام منابع پزشکی سودان، تا کنون بیش از 413 کشته و 3 هزار و 551 نفر مجروح بر جای گذاشته است.

شرایط کنونی سودان را در آستانه جنگ داخلی قرار داده و تجزیه و تقسیم نیز کشور را تهدید می‌کند. سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای غربی و عربی و آفریقایی، با محکوم کردن خشونت‌های جاری در سودان، خواستار توقف درگیری، اعلام آتش‌بس و مذاکرات میان طرف‌های درگیر شده‌اند.

در همین حال خطرات امنیتی فزاینده و آتش بس شکننده در خارطوم، کشورهای مختلف خارجی در سودان را به فکر تخلیه دیپلماتها و اتباع خود از این کشور واداشته است.

کشورهای آمریکا، فرانسه، ترکیه، عربستان، کویت، قطر، امارات، مصر، تونس، پاکستان، هند، بلغارستان، بنگلادش، فیلیپین، کانادا و بورکینافاسو اتباع و یا کارکنان دیپلماتیک خود را از سودان تخلیه کرده اند.

پربیننده ترین خبرها