خطرات امنیتی فزاینده؛ شتاب خروج دیپلمات ها و شهروندان خارجی از سودان

يکشنبه 3 ارديبهشت 1402 - 17:13

خطرات امنیتی فزاینده و آتش بس شکننده در خارطوم، کشورهای مختلف خارجی در سودان را به فکر تخلیه دیپلماتها و اتباع خود از این کشور واداشته است.

العالم - سودان

بنابر این گزارش واشنگتن در سایه ادامه درگیری در سودان و به دلیل خطرات امنیتی فزاینده همه کارمندان خود و خانواده های آنها را از سفارتش در خارطوم خارج کرد.

به گزارش العالم، به گفته وزارت امور خارجه فرانسه، پاریس نیز اتباع و کارکنان دیپلماتیک خود و شهروندان اروپایی و سایر کشورهای هم پیمانش را از سودان تخلیه کرد.

همزمان بسیاری از کشورهای اروپایی، عربی و آسیای شرقی در حال آماده شدن برای تخلیه هزاران نفر از اتباع خود هستند و بندر جده نیز روز گذشته میزبان اولین گروه از اتباع سعودی بود که با یک کشتی نیروی دریایی عربستان به کشورشان منتقل شدند.

ریاض با انتشار بیانیه ای از ورود 91 نفر از اتباع خود به عربستان همراه با اتباع کویت، قطر، امارات، مصر، تونس، پاکستان، هند، بلغارستان، بنگلادش، فیلیپین، کانادا و بورکینافاسو خبر داد.

پیشتر ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در بیانیه های جداگانه ای اعلام کرده بودند که با آتش بس سه روزه موافقت کرده اند تا مردم سودان بتوانند عید فطر را جشن بگیرند اما این آتش بس دوامی نیاورد از همان وز اول عید (جمعه اول اردیبهشت) با تداوم درگیری ها به شکست کشیده شد.

عید فطر در برخی از کشورهای اسلامی و عربی جمعه و در برخی دیگر از کشورها روز شنبه اعلام شده بود.

خبرنگار العالم در خارطوم روز گذشته (شنبه) گزارش داده بود که آتش‌بسی میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در سودان وجود ندارد، شبه نظامیان موسوم به نیروهای "واکنش سریع" در برخی از محله‌های پایتخت و اطراف کاخ ریاست‌جمهوری مستقر شده‌اند و درگیری‌ها در اطراف فرودگاه خارطوم نیز در جریان است. یک آتش‌سوزی در فرودگاه خارطوم به وقوع پیوست.

درگیری‌ها در سودان که از شنبه هفته گذشته آغاز شده، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، تاکنون 413 کشته و 3 هزار و 551 نفر مجروح بر جای گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها