تحلیل عطوان در باره تهدید تازه نتانیاهو به ترور سید حسن نصرالله و رهبران فلسطینی

تحلیل عطوان در باره تهدید تازه نتانیاهو به ترور سید حسن نصرالله و رهبران فلسطینی
دوشنبه 4 ارديبهشت 1402 - 08:47

پایه های چوبین دولت های رژیم صهیونیستی که از حدود 70 سال پیش یکی پس از دیگری روی کار آمده اند، بر مبنای تهدید رهبران فلسطینی به ترور و واداشتن آنها به خودداری از هر گونه اقدام نظامی علیه این رژیم و شهرک نشینان پا گرفته است اما تا کنون نتیجه عکس داشته است.

العالم - فلسطین اشغالی

عبدالباری عطوان در سرمقاله خود در روزنامه "رای الیوم" نوشت: بنیامین نتانیاهو – که در سطوح داخلی و خارجی در آستانه شکست قرار گرفته و به سرعت رو به افول است – دیروز عصر (22 اوریل/ شنبه) با تکیه بر همین پایه های چوبین تهدید کرد که با پایان آتش بس اجباری ماه رمضان، ترور رهبران مقاومت در کرانه باختری، غزه و جنوب لبنان را از سر خواهد گرفت؛ مهمترین شخصیت هایی که این بار در فهرست ترور او قرار گرفته اند عبارتند از سید حسن نصر الله، زیاد النخاله، صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و یحیی سنوار، رهبر جنبش حماس در غزه.

البته نتانیاهو ترسوتر از آن است که این تهدیدها را عملی کند زیرا به خوبی می داند که با توجه به وحدت کنونی جبهه های مقاومت، پاسخی که به ترور هر یک از این شخصیت ها داده خواهد شد، برای این رژیم ویرانگر خواهد بود و دیگر به شلیک چند راکت و موشک خلاصه نخواهد شد و حتی ممکن است کار به جنگی ویرانگر و فراگیر در سطح منطقه بکشد و یک حمله زمینی با برخورداری از پوشش حملات موشکی با هدف آزادسازی خاک فلسطین از جمله منطقه الجلیل را به دنبال داشته باشد.

عطوان در ادامه سرمقاله خود خاطرنشان کرده، چندین داده اصلی ما را به این نتایج رسانده اند:
اول: سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به نتانیاهو و دستگاه های جاسوسی و مزدوران داخلی رژیم صهیونیستی درباره هر گونه اقدام به ترور شخصیت های لبنانی یا فلسطینی یا هر ملیت دیگری در خاک لبنان هشدار داده و اعلام کرده است که پاسخی قاطع و فوری به آن داده خواهد شد.
دوم: سخنگویان هر دو جنبش حماس و جهاد اسلامی کاملا صریح و قاطع پاسخ این تهدیدها را داده و متقابلا تهدید کردند که پاسخ موشکی آنها هزینه های بسیار گزافی را بر این رژیم تحمیل خواهد کرد.
سوم: وقتی که سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی شهید یحیی عیاش را در سال 1995 در غزه ترور کرد جنبش حماس اعلام کرد که در پاسخ به این عملیات، با اجرای 4 عملیات شهادت طلبانه، انتقام می گیرد و این عملیات ها را یکی پس از دیگری در تل آویو، الخضیره و قدس غربی اجرا کرد. در این عملیات ها حدود 50 صهیونیست کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند. در آن روزگار، نه حماس و نه حتی مقاومت اسلامی هیچ یک در جنوب لبنان موشک نقطه زن نداشتند.
چهارم: سکوت مقاومت در جنوب لبنان شکسته شده و پایگاه های موشکی در اطراف مرز فلسطین اشغالی استقرار یافته اند؛ همه گروه های مقاومت اعم از حماس، جهاد اسلامی، جبهه خلق برای آزادی فلسطین و گردان الاقصی همه و همه در این پایگاه حضور دارند و با نظارت مستقیم و آموزش حزب الله و اتاق فرماندهی مشترک مشغول فعالیت هستند.
"دولت" رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن، آمریکا به خوبی به ماهیت دقیق این قبیل تحولات هولناک واقف هستند؛ لذا آمریکا در تلاش است تا قبل از پایان آوریل، سومین نشست سران گروه العقبه را در شرم الشیخ مصر با شرکت اردن، مصر، تشکیلات خودگردان فلسطین و مشاور امنیتی نتانیاهو به سرپرستی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه خود برگزار کند.
اسناد محرمانه آمریکا که دو هفته پیش افشا شده اند، نشان می دهد که تشکیلات خودگردان فلسطین در تمام مدت گذشته، همکاری امنیتی خود را با رژیم صهیونیستی ادامه می داده است و حتی به تازگی با افزایش عملیات گردان های مقاومت در جنین، قدس، نابلس و طولکرم، این همکاری افزایش یافته است و در واقع تمام ادعاهای محمود عباس، رئیس تشکیلات درباره توقف یا تعلیق همکاری دروغی بیش نبوده است.
تشکیلات خودگردان تنها با یک رشوه چند میلیون "شیکلی" از سوی رژیم اشغالگر، سر از پا نشناخته به سمت کنفرانس های عقبه و شرم الشیخ می دود و طرح امنیتی مشترک آمریکا و "اسرائیل" برای نابودی گردان های مقاومت در کرانه باختری و تأمین امنیت شهرک های صهیونیست نشین و حمله به مسجد الاقصی و کلیسای القیامه را می پذیرد.
نتانیاهو از سر لطف و مهربانی حمله های خود را تا پایان ماه مبارک رمضان یا از سر احترام به این ماه، متوقف نکرده است بلکه از تغییر حتمی قواعد جنگ و افزایش وحدت جبهه ها و پاسخ مشترک از جنوب لبنان، غزه، کرانه باختری، یمن، عراق و سوریه می ترسد کما اینکه جرأت عمل به تهدیدها و ترور شخصیتهای یادشده را ندارد زیرا به خوبی می داند که با این کار درهای جهنم را به روی خود باز می کند.
اگر گروه مقاومتی مثل جهاد اسلامی با حجم کوچک و اراده ای عظیم می تواند برای گرفتن انتقام خون شهید بهاء ابو عطا، 4000 موشک را به شهرک های اطراف غزه مخصوصا اسدود و عسقلان شلیک کند، در صورت ترور یکی از این سه شخصیت یادشده – که در فهرست ترور رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند – چه خواهد کرد؟
بعید می دانیم که نتانیاهو دست به چنین دیوانگی بزند اما اگر زد باید اول وصیت نامه خود و رژیمش را بنویسد... خواهیم دید.

پربیننده ترین خبرها