اوضاع آشفته سرزمین های اشغالی بعد از برکناری گالانت توسط نتنیاهو

اوضاع آشفته سرزمین های اشغالی بعد از برکناری گالانت توسط نتنیاهو
دوشنبه 7 فروردين 1402 - 17:19

اوضاع سرزمین های اشغالی درچند هفته پیش در اعتراض به تصمیم بنیامین نتنیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل برای اجرای اصلاحات قضائی و برکناری وزیر جنگ توسط وی متشنج بوده است.

العالم - درگوشی

پایگاه " زمن اسرائیل" به نقل از فردی که وی را کارشناس مسائل عربی نامیده است، نوشت : «نیازی نیست که عرب ها، اسرائیل را در دریا بیاندازند، زیرا اسرائیل ، خود این کار را انجام می دهد».

اکثر کارشناسان و ناظران مسائل سرزمین های اشغالی ، تصمیم نتنیاهو در برکناری وزیر جنگ را به منزله ضربه ای کاری و کشنده برای اسرائیل دانسته اند و گفته اند که این تصمیم ، احتمال وقوع جنگ داخلی را تشدید می کند.

از این رو، برخی شخصیت ها حتی از داخل حزب نتنیاهو یعنی حزب لیکود، خواستار این شده اند که تا قبل از اینکه دیر شود، نتنیاهو دست از اقدامات خود بردارد.

بنی گانتس وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی گفته است : ما با خطری فوری و ملموس و آشکار علیه امنیت اسرائیل روبرو هستیم ، نتنیاهو ، امنیت اسرائیل را نادیده گرفته است.

"یئیر لابید" نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر گفته است که برکناری گالانت، به امنیت ملی اسرائیل ضربه می زند.

اویگدور لیبرمن ، رهبر حزب " اسرائیل بیتنا" (اسرائیل خانه ما) نیز ابراز امیدواری کرد که خبر استعفای نتنیاهو و "باریف لیوین " وزیر دادگستری اسرائیل و مهندس اصلاحات قضائی را بشنود.

"میراف میخائیلی" رهبر حزب کار اسرائیل نیز از تصمیم نتنیاهو خشمگین و گفت اکنون بیش از هر زمان دیگری ، نتنیاهو خطر شدیدی برای اسرائیل به حساب می آید.

اما غدعون ساعر ، وزیر سابق امور قضائی و نماینده فعلی کنیست درواکنش به تصمیم نتنیاهو درباره برکناری وزیر جنگ اسرائیل گفت : این اقدام ، کاری جنون آمیز است و نتنیاهو تصمیم دارد که اسرائیل را به سمت پرتگاه سوق دهد .. نتنیاهو هر روز با کارهایی که انجام می دهد ، بیش از روز قبل اسرائیل و آینده آن را با خطر مواجه می کند.

درسرزمین های اشغالی ، ده ها هزار نفر به محض شنیدن خبر برکناری گالانت به خیابان ها آمدند و بزرگراه " ایالون " را به مدت 5 ساعت بستند. این مساله به توقف رفت و آمدها در مرکز سرزمین های اشغالی منجر شد و پلیس هم برای رویارویی با تظاهرکنندگان ، ناچار به استقرار تجهیزات شد.

همه اظهارات و مواضع مسئولان صهیونیست درچند ساعت گذشته ، می خواهد این مساله را عنوان کند که نتنیاهو از لحاظ روانی صلاحیت مدیریت رژیم اسرائیل را ندارد ، وی درست دوستش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا با واقعیت فاصله زیادی دارد.

" یوسی فارتر " تحلیلگر سیاسی روزنامه " هاآرتص" نوشت : کلمات مناسبی برای وصف واقعیت فعلی وجود ندارد ، اسرائیل حتی در روزهای سختی که در جنگ اکتبر سال 1973 داشت، هیچ گاه شاهد این حد از نومیدی و نگرانی و آشوب دربین اسرائیلی ها به ویژه در میان سربازان و افسران ارتش اسرائیل نبوده ، چه آنانی که در خدمت اجباری بودند و چه نیروی ذخیره.

پربیننده ترین خبرها