نشست مسکو؛ گامی جدید در روند احیای روابط دمشق و آنکارا

دوشنبه 4 ارديبهشت 1402 - 20:42

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که نشستی چهارجانبه با حضور وزیران دفاع سوریه، ترکیه، روسیه و ایران، فردا- سه‌شنبه- در مسکو برگزار خواهد شد که طبق گزارش‌های رسانه‌ای، حل مسائل مورد اختلاف میان دمشق و آنکارا به‌ویژه درخصوص خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه، از محورهای مذاکرات خواهد بود.

العالم - سوریه

در تازه‌ترین تحولات مربوط به تلاش‌ها برای ازسرگیری روابط میان سوریه و ترکیه، و بعد از دیدارهای دوجانبه و سه‌جانبه در مسکو و تهران، فردا نشستی در مسکو و با حضور وزیران دفاع سوریه، ترکیه، روسیه و ایران برگزار خواهد شد.

نشستی برنامه‌ریزی‌شده که مسیر را برای گام‌های جدی‌تر دیگر در ارتباط با احیای روابط میان دمشق و آنکارا باز می‌کند اگر چه ازسرگیری روابط میان طرفین، به گفته منابع، به زمان نیاز دارد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه طی اظهاراتی در این‌باره گفت: در نشست سه‌جانبه که در ماه دسامبر گذشته برگزار شد بر ادامه نشست‌ها تأکید شد و تلاش‌های صورت‌گرفته بعد از نشست، به توافق بر سر پیوستن ایران به این نشست‌ها انجامید.

او با اشاره به اینکه این دیدارها در سایه احترام متقابل طرفین برگزار شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود بعد از جلسه فردا تحولات مثبتی رخ دهد، و‌ ترکیه تمام تلاش خود را برای صلح در منطقه انجام داده و خواهد داد.

اگرچه نشست فردا ماهیت امنیتی دارد ولی به گفته ناظران، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در نتیجه تلاش‌های فشرده ایران و روسیه طی ماه‌های گذشته، تشکیل می‌شود تا موانع احتمالی موجود در روند حل و فصل اختلافات میان آنکارا و دمشق را برطرف کند.

کارشناسان افزودند که نشست چهارگانه مسکو در حل این مسائل سهیم خواهد بود به‌ویژه اینکه بارزترین شروط دمشق برای ازسرگیری روابط، عقب‌نشینی ترکیه از شمال سوریه و پایان دادن به حمایتش از گروه‌های تروریستی فعال در این منطقه است.

ماهیت نظامی نشست چهارگانه فردا در مسکو نقش عمده‌ای در حل این مساله خواهد داشت به‌ویژه اینکه وزیر دفاع ترکیه بر ضرورت برقراری هر چه سریع‌تر صلح در منطقه تأکید کرده است. این بدان معناست که ممکن است در نشست مسکو تلاش‌ها برای احیای روابط سوریه و ترکیه تقویت شود، اگر چه گزارش‌ها حاکی از عدم بازگشت روابط قبل از انتخابات ماه مه آینده ترکیه باشد.

پربیننده ترین خبرها