کارشناس مسائل استراتژیک در گفت وگو با العالم:

خاورمیانه جدید برخلاف خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی درحال شکل گیری است

چهارشنبه 30 فروردين 1402 - 15:07

یک کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به روابط ایران و عربستان و روند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و نقش مقاومت در منطقه گفت: خاورمیانه جدید به دور از آنچه که مد نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی است، در حال شکل گیری است؛ و این خاورمیانه جدید با همکاری منطقه ای بین کشورهای عربی و ایران، تکامل یافته تر می شود.

العالم - سوریه

احمد منیر، کارشناس مسائل استراتژیک در گفتگو با برنامه "مع الحدث" شبکه خبری العالم با اشاره به طبیعی بودن ماهیت روابط بین عربستان و سوریه به عنوان مبنا و ستون فقرات روابط بین کشورهای عربی، خاطرنشان کرد که قبلا منطقه با نقشه های آمریکا و طرح موسوم به "هرج و مرج سازنده" برنارد لوییس دست به گریبان بود.

وی تصریح کرد که ایستادگی سوریه در کنار دوستان و محور مقاومت ثابت کرد که این کشور، یک کشور مهم و اثرگذار است و گریزی از بازگشت به روابط با این کشور نیست. لذا طبیعی است که روابط بین این کشور و عربستان در چنین سطح روز به روز تقویت شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: "فراموش نکنیم که روابط بین ایران و عربستان با نظارت چین، با حکمت و درایت از سر گرفته شد. این روند بر محیط پیرامونی جهان عرب هم تأثیر گذاشت و به زودی شاهد آشتی با اردن، لبنان و مغرب عربی خواهیم بود و نقشه های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه – که پیش از این حول محور تبلیغات منفی علیه ایران و حزب الله و مقاومت و ایجاد دشمن فرضی می گشت - دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت."

وی خاطرنشان کرد، سوریه هرگز دست به تعدی دراز نکرده است بلکه خود مورد حمله و تجاوز کشورهای عربی قرار گرفت که مجری نقشه های آمریکا و رژیم صهیونیستی بودند و مجبور به اجرای دیکته های آمریکا و این رژیم در سوریه شده بودند.

احمد منیر با اشاره به تأکیدهای بشار اسد بر این موضوع که بازسازی سوریه باید توسط همسایگان عرب آغاز شود تصریح کرد که همکاری جهان عرب برای این هدف مستلزم روابط با عربستان است زیرا در این صورت برخی کشورهای عرب که به خاطر عربستان حاضر به چنین اقدامی نبودند، از این تنگنا خارج می شوند.

وی افزود: دومین مزیت از سر گیری روابط با عربستان، فشار بر ترکیه است که بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده است و این بخش تبدیل به دروازه ورود گروه های تروریستی به سوریه شده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد، در حال حاضر خاورمیانه جدید به دور از آنچه که مد نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی است، در حال شکل گیری است؛ و این خاورمیانه جدید با همکاری منطقه ای بین کشورهای عربی و ایران، تکامل یافته تر می شود.

پربیننده ترین خبرها