نشست چهارجانبه مسکو درباره سوریه چه پیام هایی دارد؟

نشست چهارجانبه مسکو درباره سوریه چه پیام هایی دارد؟
سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 - 12:02

تهران نقشی مهم و مؤثر در بازگرداندن ثبات و آرامش به سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور از طریق پایان دادن به حضور اشغالگران بیگانه در خاک سوریه دارد و با همکاری روسیه و ترکیه تلاش می کند شرایط مناسب را برای بازگردان ثبات به سوریه فراهم کند.

العالم - نظرکده

ناظران بر این عقیده اند که ترکیه نقشی اساسی را در حمله به سوریه داشته است و متهم درجه یک بحران در این کشور به شمار می رود. همه می دانند که حمله به سوریه اساسا از مرز ترکیه آغاز شد و امروز نتیجه تحولات و ایستادگی بین المللی سوریه و متحدانش و پیروزی آنها بر بخشی عمده از گروه های تروریستی در خاک این کشور، ترکیه را وادار به انعطاف کرده و تحولات و تغییراتی قابل توجه را در سطح منطقه و بین الملل رقم زده است.

ناظران نشستی را که قرار است در مسکو با شرکت وزرای دفاع سوریه، ایران، ترکیه و روسیه تشکیل شود، راه حلی میانجی گرانه یا حد وسطی از انتظارات و توقعات سوریه و ترکیه می دانند.

دیپلمات های ایرانی هم معتقدند که ابتدا باید مسائل موجود بین ترکیه و سوریه حل و فصل شوند تا بعد به سراغ پیشبرد روند سیاسی و دیپلماتیک و امضای پروتکل برای بازگشایی سفارت در دو کشور رفت.

آنها خاطرنشان می کنند که اوضاع میدانی، جزء مسائل اساسی و مهمی هستند که حل آنها برای رسیدن به توافق یا آشتی اجتناب ناپذیر است و در غیر این صورت نمی توان از آشتی سیاسی یا امضای توافق های تجاری و مالی و فرهنگی حرفی به میان آورد.

این کارشناسان با اشاره به حضور اشغالگران آمریکایی در شرق فرات و اشغال بخش قابل توجه از شمال سوریه توسط ترکیه، خاطرنشان می کنند که خواسته اصلی سوریه در نشست وزرای دفاع سوریه، ایران، روسیه و ترکیه، خروج نیروهای ترکیه از خاک این کشور و عدم حمایت آنکارا از گروه های تروریستی است و خواسته اصلی ترکیه هم مهار سازمان های وابسته به حزب کارگران کردستان و ضرورت سازمان دهی بخشی از آنها به عنوان زیرمجموعه "قسد" است.

به گفته این دیپلمات ها، دومین دغدغه ترکیه که خواب را از چشمان اردوغان گرفته است، وجود بیش از 3 میلیون پناهجوی سوری در خاک ترکیه است؛ اردوغان در تلاش است که هر طور شده خود از وجود این افراد رها کند زیرا حضور این تعداد پناهجو در خاک ترکیه، تبعات امنیتی، فرهنگی و آموزشی برای این کشور دارد.

آنها به مواضع بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اشاره می کنند که صراحتا اعلام کرده است که تا وقتی نیروهای ترکیه خاک سوریه را ترک نکنند، صحبت از آشتی، بی معنی است و اینها خلاصه ای از خواسته های سوریه و ترکیه در مذاکرات جاری است.

پربیننده ترین خبرها