هشدار لاوروف: اتحادیه اروپا مانند ناتو نظامی شده است/ وعده غرب در باره خودداری از توسعه ناتو دروغ بود

هشدار لاوروف: اتحادیه اروپا مانند ناتو نظامی شده است/ وعده غرب در باره خودداری از توسعه ناتو دروغ بود
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1402 - 10:08

سرگئی لاوروف گفت: چندین بار به روسیه وعده داده شده بود که ناتو توسعه نخواهد یافت، اما «اینها دروغ بود.»

العالم - اروپا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات ارشد روسیه هشدار داد که اتحادیه اروپا «با سرعتی بی‌سابقه نظامی می‌شود» و در هدف خود برای مهار روسیه، شکلی تهاجمی به دست می‌آورد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در یک کنفرانس خبری گفت تردیدی ندارد که اکنون »تفاوت بسیار اندکی» میان اتحادیه اروپا و ناتو وجود دارد.
لاوروف افزود: اروپایی‌ها به تازگی بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند که به گفته او اساساً بیان می‌کند ائتلاف نظامی 31 عضوی ناتو امنیت 27 عضو سازمان سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا را تضمین می‌کند.
او ظاهراً به بیانیه 19 ژانویه اتحادیه اروپا و ناتو در مورد «مشارکت استراتژیک» آنها اشاره می کرد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین را «بزرگترین تهدید برای امنیت یورو-آتلانتیک در چند دهه اخیر» می خواند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از مدت ها قبل، از گسترش ناتو، به ویژه در نزدیکی کشورش شکایت کرده و تا حدی از آن به عنوان توجیهی برای انجام عملیات نظامی در اوکراین استفاده کرده است.
از لاوروف پرسیده شد علی‌رغم مخالفت مسکو با گسترش ناتو و با توجه به پیوستن فنلاند به این سازمان و تلاش سوئد و اوکراین برای انجام اقدامی مشابه، آیا عملیات نظامی در اوکراین یک اشتباه محاسباتی است؟ وی با اشاره به بیانیه و اقدامات اخیر اتحادیه اروپا و ناتو در سال‌های اخیر که منجر به شرکت سوئد و فنلاند - از خارج از ناتو - در رزمایش‌های نظامی ناتو و سایر اقدامات مشابه شد، گفت: ناتو هرگز قصد توقف نداشت.
لاوروف افزود: چندین بار به روسیه وعده داده شده بود که ناتو توسعه نخواهد یافت، اما تصریح کرد «اینها دروغ بود.»
او گفت: «ارزیابی های بی‌طرفانه‌ای که دانشمندان علوم سیاسی ما و همچنین دانشمندان خارج از کشور انجام دادند این بود که ناتو به دنبال تجزیه روسیه بود، اما در نهایت آن را قوی‌تر و اجزای آن را به هم نزدیک کرد. پس بگذارید در مورد اینکه همه اینها به چه سرانجامی می رسد، به شکلی عجولانه نتیجه‌گیری نکنیم.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها