کاخ‌سفید: ضد حمله اوکراین به روسیه به تصمیم زلنسکی بستگی دارد

کاخ‌سفید: ضد حمله اوکراین به روسیه به تصمیم زلنسکی بستگی دارد
سه شنبه 5 ارديبهشت 1402 - 05:45

هماهنگ کننده امور راهبردی در شورای امنیت کاخ سفید گفت که زمان و مکان ضد حمله اوکراین به روسیه به تصمیم رئیس جمهور اوکراین بستگی دارد.

العالم-آمریکا

«جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی در شورای امنیت کاخ سفید گفت که آمریکا می‌خواهد اطمینان یابد که حملات اوکراین موفقیت آمیز خواهد بود و این به ولودمیر زلنسکی بستگی دارد که تصمیم بگیرد چه زمانی و کجا این حملات انجام شود.

وی که این سخنان را در مصاحبه با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» مطرح می‌کرد، افزود: «ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که آنها در این (حمله) موفق خواهند بود . کجا و چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد بستگی به تصمیم زلنسکی دارد».

کربی گفت: «آمریکا به همراه متحدان و شرکا هر کاری انجام می‌دهد تا اطمینان یابد که اوکراین آماده است».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که «آندری ملنیک» معاون وزیر امور خارجه اوکراین امروز (دوشنبه) مدعی شد که کمک‌های نظامی هنگفت کشورهای غربی به کی‌یف، که از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس شروع شده، کافی نیست.

ملنیک در ادامه با لحن قلدرمآبانه‌ای خواست که کشورهای غربی هر کدام، ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای تأمین تسلیحات برای اوکراین اختصاص دهند.

وی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «ما از متحدان خود برای کمک‌های نظامی آنها سپاسگزاریم، اما کافی نیست. ما از شرکای خود می خواهیم که از تمام خط قرمزهای ساختگی عبور کرده و ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی را برای تحویل تسلیحات اختصاص دهند».

در حالی که آمریکا هم‌اکنون بیش از ۳۵.۴ میلیارد دلار تسلیحات از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به کی‌یف ارائه کرده و اتحادیه اروپا نیز ۱۳.۳ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده‌اند اما معاون وزیر خارجه اوکراین مدعی است که کشورش «به ۱۰ برابر این کمک‌ها برای پایان دادن به تجاوز روسیه در سال جاری نیاز دارد».

پیش از این نیز «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با اذعان به اینکه وضعیت میدانی نیروهای این کشور خوب نیست، ولی مدعی شد که روسیه به اهداف خود در این جنگ دست پیدا نخواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها