تشدید درگیری ها با وجود آتش‌بس جدید؛ جنگ در سودان وارد هفته سوم شد

تشدید درگیری ها با وجود آتش‌بس جدید؛ جنگ در سودان وارد هفته سوم شد
شنبه 9 ارديبهشت 1402 - 12:46

درگیری‌ها در خارطوم از اوایل صبح امروز (شنبه) به ویژه در اطراف دفتر مقر رادیو و تلویزیون دولتی در منطقه ام‌دُرمان تشدید شده است.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، درگیری شدید بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان علیرغم آتش‌بس جدید وارد هفته سوم شده است، روز شنبه آسمان خارطوم شاهد پرواز هواپیماهای جنگی، بمباران و آتش ضدهوایی بود.
سودان از زمان آغاز جنگ در 15 آوریل بین نیروهای وفادار به فرمانده ارتش عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو، که فرماندهی نیروهای شبه نظامی واکنش سریع را بر عهده دارد، در هرج و مرج و بی‌ثباتی فرو رفته است.
برهان و دقلو از زمان آغاز درگیری با چندین آتش‌بس موافقت کرده‌اند، اما هیچ یک عملاً برقرار نشده است و هر یک از طرفین، دیگری را به خاطر نقض آن مقصر می‌داند.
آخرین آتش‌بس سه روزه، روز پنجشنبه پیش، پس از میانجیگری آمریکا، عربستان سعودی، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد با هدف تامین یک آتش‌بس پایدارتر اعمال شد.
یکی از شاهدان در جنوب خارطوم روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته «ما بار دیگر با صدای انفجار و شلیک هواپیماهای جنگنده و تسلیحات ضدهوایی در سراسر محله خود از خواب بیدار شدیم.»
شاهد دیگری گفت درگیری از صبح زود به ویژه در اطراف دفتر مقر رادیو و تلویزیون دولتی در منطقه ام‌دُرمان ادامه دارد.
ساکنان سرتاسر خارطوم - محل زندگی پنج میلیون نفر - علیرغم کاهش ذخایر غذا و آب به میزانی خطرناک و کمبود برق، عمدتاً در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند.
برخی از آنها تنها در خلال برقرار شدن آرامش‌هایی کوتاه در جنگ برای خرید لوازم مورد نیاز، از خانه خارج می‌شوند.
در حالی که درگیری‌ها همچنان ادامه دارد، دو ژنرال رقیب یکدیگر را در رسانه ها مورد حمله قرار دادند و برهان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی الحره، نیروهای واکنش سریع را شبه نظامیانی نامید که هدف‌شان «ویران کردن سودان» است.
دقلو نیز در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی، فرمانده ارتش را محکوم کرد و گفت او «قابل اعتماد» نیست و «خائن» است.

پربیننده ترین خبرها