سفر آتی رئیسی به دمشق چه دستاوردهایی خواهد داشت؟

سفر آتی رئیسی به دمشق چه دستاوردهایی خواهد داشت؟
سه شنبه 12 ارديبهشت 1402 - 14:36

منطقه با توجه به موفقیت ائتلاف ایران و سوریه در ناکام گذاشتن  طرح هایی که سوریه و رهبری آن را هدف قرار داده در انتظار سفر چهارشنبه آینده ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به دمشق است. این در حالی است روند بازگشت کشورهای عربی به سوریه  در حال قوت گرفتن است و این مساله در نشست پنج جانبه امان بررسی شد.

العالم - نظرکده

برخی کارشناسان سیاسی بر این باورند که سفر قریب الوقوع سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به سوریه پیام های زیادی برای طرف های مختلف دارد.

آنها معتقدند اولین پیام به دمشق این است که ایران در شرایط خوب و بد در کنار شماست، همانطور که در جنگ تروریستی علیه سوریه درکنار این کشور بوده و اکنون هم از نظر اقتصادی در بازسازی زیرساخت های ویران شده و بازسازی در کنار شما است.

به گفته آنان ، پیام دوم این سفر ، متوجه دشمن صهیونیستی است ، با این مضمون که ایران سوریه را در رویارویی با دشمنان تنها نخواهد گذاشت و حملات مکرر به سوریه پاسخ داده می شود.

به اعتقاد کارشناسان سیاسی ، سومین پیام سفر رئیسی به سوریه ، متوجه به محور مقاومت است که ایران مصمم است با قدرت در جهت هدایت محور مقاومت در جهت راهبردی حذف رژیم اشغالگر اسرائیل پیش برود. و پیام چهارم، دعوت از کشورهای عربی برای همراهی با ایران برای بازسازی زیرساخت های سوریه و همچنین تسریع در بازگرداندن سوریه به نقش و موقعیت طبیعی اش در منطقه عربی پس از گذاز بحران کوبنده ی دهه گذشته است .

کارشناسان سیاسی با اشاره به اینکه سفر رئیسی به دمشق در مسیر احیای جایگاه سوریه در منطقه و جهان عرب در همه زمینه هاست، خاطرنشان کردند: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب یک موضوع حل شده است و دیگر هیچ مخالفت عملی با این بازگشت وجود ندارد.

تحلیلگران سیاسی نیز به نوبه خود بر این باورند که سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به دمشق، اعلام پیروزی ایران و سوریه بر تمامی توطئه های تحمیل شده به دو کشور است.

آنها سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به سوریه را از لحاظ زمان بندی و شرایط مساعد این سفر در منطقه مهم دانستند.

تحلیلگران افزودند: این سفر پس از آغاز جنگ فراگیر علیه سوریه انجام می شود و ایران حامی اصلی سوریه در این جنگ بود.ثانیاً این سفر پس از احیای روابط ایران و عربستان و همچنین پس از یک سری سفرهای وزرای امور خارجه عرب به دمشق و حرکت شتابان برای بازگشت سوریه به جهان عرب صورت خواهد گرفت و حامل پیام های متعدد برای اشغالگران اسرائیلی و آمریکا پس از شکست همه توطئه های آنها علیه ایران و سوریه است.

آنها افزودند: ایران و سوریه در یک جنگ جهانی جنگیدند و در آن به طور جداگانه پیروز شدند، ایران در جنگ پیچیده صلح‌آمیز و سوریه در جنگ نظامی پیروز شد و این سفر برای هماهنگی و نمایش قدرت بین دو کشور است.

تحلیلگران سیاسی همچنین بر این باورند که سفر رئیس جمهور ایران به دمشق پیامی برای تاکید و تقویت گزینه های سوریه، تمامیت ارضی و حمایت از آن در همه زمینه های سیاسی، نظامی و اقتصادی است.

تحلیل‌گران سیاسی خاطرنشان کردند این سفر موجب نگرانی رژیم اسرائیل و آمریکا می شود ، زیرا شکست تمام تلاش‌های آنها برای دور کردن ایران از سوریه را ثابت می‌کند و ایران همانطور که در جنگ از سوریه حمایت نظامی کرد، برای پیشرفت اقتصادی نیز از این کشور حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر، کارشناسان امور بین الملل می گویند کشورهای عربی می خواهند اشتباهات گذشته را درباره سوریه اصلاح و صفحه جدیدی در روابط با این کشور باز کنند.

آنها افزودند: کشورهای عربی با توجه به فضای مثبت منطقه، به دنبال ایجاد ثبات در سوریه برای همگامی با وضعیت جدید در منطقه هستند و این چیزی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.

پژوهشگران روابط بین الملل بر این باورند که نشست پنج جانبه امان درباره سوریه، جهان عرب را به سمت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و جایگاه طبیعی آن در منطقه سوق خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها