ایران در کنار سوریه؛ در روزهای نبرد و دوران بازسازی

ایران در کنار سوریه؛ در  روزهای نبرد و دوران بازسازی
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402 - 22:43

"اجلاس پیروزمندان" دقیق ترین توصیفی است که می توان برای دیدار ابراهیم رئیسی و بشار اسد روسای جمهور ایران و سوریه بیان کرد به این دلیل که این دو کشور در جنگ پیروز شدند و در مرحله بازسازی نیز پیروز خواهند شد.

العالمکشکول

کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که در توطئه آمریکایی اسرائیلی علیه سوریه شرکت داشتند و دچار این توهم شده بودند که دولت سوریه در عرض چند هفته یا نهایتا چند ماه سرنگون خواهد شد امروز اعتراف کردند که فریب خوردند به ویژه پس از صدها میلیارد دلار که برای سرنگونی دولت سوریه هزینه کردند و صدها هزار تکفیری و تروریست را به این کشور اعزام کردند.

این کشورها امروز باید در مواضع خود تجدید نظر کند، به ویژه پس از آنکه پایداری مردم سوریه و حمایت این مردم از ارتش و رهبری سوریه و همکاری متحدانش به رهبری ایران، حزب الله و محور مقاومت به ثمر نشست و ثابت کرد که توطئه اسرائیلی آمریکایی برای تجزیه سوریه با شکست مواجه شده و دیگر نیازی به اعلام رسمی مرگ این توطئه توسط آمریکا نیست.

بخش نظامی توطئه آمریکایی اسرائیلی نیز به شدت با شکست مواجه شد؛ لذا در بعد اقتصادی به محاصره و گرسنگی دادن مردم سوریه روی آوردند تا اهداف خود از توطئه هایشان که در بخش نظامی نتوانستند آن را محقق کنند در بخش اقتصادی محقق کنند اما در آن نیز با شکست مواجه شدند.

این مساله نشان می دهد که چرا نیروهای آمریکایی در مناطق نفتی و زمین های کشاورزی حاصلخیز سوریه حضور دارند و آمریکا قوانینی مانند قانون سزار را برای فشار بر مردم سوریه اجرا کرده است.

در این میان سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به دمشق که اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به سوریه پس از 13 سال است، تأیید می کند که آمریکا نمی تواند از نظر اقتصادی به سوریه و ایران فشار بیاورد و تهران هرگز دمشق را در مشکلات اقتصادی تنها نخواهد گذاشت و سوریه همانطور که در جنگ نظامی پیروز شد، بر محاصره اقتصادی نیز پیروز خواهد شد.

رئیسی به دمشق رفت تا راه‌های تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی را با مقامات ارشد سوری بررسی کند و به آنان در زمینه حمایت ایران از سوریه اطمینان دهد.

رئیسی در نشست مشترک بازرگانان ایرانی و سوری شرکت خواهد کرد، زیرا ایران دارای کادر فنی و شرکت های بسیار ماهری است که می توانند نقش مهمی در بازسازی سوریه ایفا کنند.

در این میان پایداری محور مقاومت به ویژه ایران و سوریه به تغییر دیدگاه کشورهای منطقه نسبت به تهران و دمشق کمک کرد.

اکثر این کشورها که در مقابل سوریه ایستاده بودند، با اعتراف آشکار و صریح به ناکارآمدی سیاست فشار اقتصادی آمریکا علیه ایران و سوریه تصمیم به از سرگیری روابط با این دو کشور گرفتند.

واضح است که کشورهای منطقه ناتوانی آمریکا در اجرای برنامه های خود را احساس کردند و این فرصت بسیار خوبی را در منطقه برای این کشورها ایجاد کرده تا منافع خود را از تأثیرات منفی سیاست های آمریکا که فقط به نفع مصالح رژیم صهیونیستی است، دور کنند.

از سوی دیگر، ظهور قدرت‌های جدید در عرصه بین‌الملل مانند روسیه و چین نقش مخرب آمریکا را در منطقه تضعیف کرده است که به نوبه خود باعث شد کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات، بحرین، ترکیه و مصر، سیاست خود را تغییر دهند و رویکردی مثبت در قبال سوریه اتخاذ کنند.

کارشناسان معتقدند که رویدادهای امروز منطقه برخلاف خواست آمریکا است و واشنگتن توانی برای توقف این روند ندارد.

از سوی دیگر نزدیکی ایران و عربستان، به حل بسیاری از بحران‌های ایجاد شده توسط آمریکا در منطقه کمک کرد، بحران هایی که در یک دهه گذشته باعث کشته شدن صدها هزار بی گناه و هدر رفتن صدها میلیارد دلار ثروت این کشورها شد. لذا هر نوع نزدیکی میان کشورهای منطقه باعث کاهش حضور آمریکا در منطقه و حتی ترک همیشگی منطقه توسط آمریکا خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها