شهید «خضر عدنان» قهرمانی که با شکم خالی با رژیم صهیونیستی جنگید

شهید «خضر عدنان» قهرمانی که با شکم خالی با رژیم صهیونیستی جنگید
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402 - 23:18

شهید «خضر عدنان» در مصاحبه ای اعلام کرده بود: «اگر حسینی نیستید در راه شهادت، پس در این راه زینبی باشید و این راه مسیر تبلیغ است و این حداقل کاری است که برای دفاع از سرزمین‌ و مقدساتمان می‌توانیم انجام دهیم.» در واقع خضر عدنان شیوه اعتصاب غذای فردی را باب کرد و پس از او بسیاری از اسرای فلسطینی بدون اتهام، راه او را پیش گرفتند.

العالم - فلسطین اشغالی

از همان ابتدا مشخص بود که رهبران رژیم صهیونیستی تصمیم خود را برای خلاصی از دست قهرمان «خضر عدنان» با روش کشتن سیستماتیک گرفته اند؛ وی پس از 86 روز اعتصاب غذا و بی توجهی پزشکی در زندان های رژیم اشغالگر به شهادت رسیدند. او با شهادت خود رژیم صهیونیستی و «قانون» ظالمانه آن با عنوان «بازداشت اداری» را رسوا کرد.

مشخص شده است که بازداشت اداری رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی، دستگیری یک نفر به دستور فرماندهان نظامی و به توصیه سرویس‌های اطلاعاتی پس از جمع‌آوری مطالب محرمانه، بدون اتهام خاص و بدون محاکمه است که زندانی و وکیل او را از آگاهی از دلایل بازداشت محروم می کند و اغلب منجر به تجدید قرار بازداشت اداری علیه وی می شود.

رژیم اشغالگر صهیونیستی از زمان اشغال کرانه باختری و غزه در سال 1967، سیاست «بازداشت اداری» را از بریتانیا کپی و در سرزمین های اشغالی اعمال می کند. به گفته باشگاه اسرای فلسطین، مقامات اشغالگر از این سیاست از سالهای اولیه اشغال کرانه باختری و نوار غزه در سال 1967 تا امروز به طور فزاینده ای استفاده کرده اند.

ناظران بر این باورند که شهادت اسیر شیخ خضر عدنان، باید راه را برای نهادهای مرتبط با حقوق زندانیان و بازداشت شدگان، بازرسی از زندان‌های موجود در اسرائیل، اطمینان از ایمنی زندانیان و اعمال قدرت از سوی نهادهای حقوق بشری برای لغو مقررات بازداشت اداری و آزادی همه زندانیان اداری باز کند.

ترور اسیر شهید خضر عدنان در داخل بازداشتگاه‌های اشغالی باید انگیزه‌ای برای سازمان‌های حقوق بشری ایجاد کند تا پرونده زندانیان را به دادگاه کیفری بین‌المللی منتقل کنند و اجازه ندهند عاملان آن از مجازات فرار کنند.

سکوت جامعه جهانی و سازمان های بین المللی ذیربط در قبال ترور شهید خضر عدنان، مقامات اشغالگر را تشویق به ادامه این رویکرد جنایتکارانه از طریق بی توجهی عمدی و سیستماتیک پزشکی به اسرای فلسطینی خواهد کرد، به ویژه اینکه اشغالگران اسرائیل 900 فلسطینی را در این کشور دستگیر کرده اند. تنها کرانه باختری، شامل 120 زن و 17 کودک، در دید کامل جهان و سازمان های حقوق بشری و بشردوستانه آن.

این رژیم جنایتکار طی یک ماه گذشته 900 فلسطینی از جمله 120 زن و 17 کودک را تنها در کرانه باختری در مقابل چشمان جهانیان و سازمان های حقوق بشر دستگیر کرد.

در واقع خضر عدنان شیوه اعتصاب غذای فردی را باب کرد و پس از او بسیاری از اسرای فلسطینی بدون اتهام، راه او را پیش گرفتند، از جمله هناء ‌الشلبی (۴۴ روز) و بلال ذیاب و ثائر حلاحله (۷۸ روز) و نیز حسن الصفدی و دیگر اسرا دست به اعتصاب غذا زدند.

این روش مقاومت توسط اسیران به دلیل گسترش زیاد در بین زندانیان، مقامات اشغالگر را آزار می دهد. شهید خضر عدنان اولین اعتصاب خود را در سال 1390 و آخرین اعتصابش را در سال 2023 انجام داد. در این مدت بیش از 410 زندانی به صورت انفرادی در زندان های اشغالی اعتصاب کردند که کار اکثر آنها در برابر بازداشت اداری به پیروزی رسید.

در تایید این مطلب می توان به سخنان افسر گروه دستگیر کننده شهید شیخ خضر عدنان اشاره کرد که در خطاب به فرزندان شیخ گفت: «پدر شما با تنها با یک صحبت، کرانه باختری را از شمال به جنوب به تحریک وا می دارد. من او را در زندان خواهم کشت.»

تحولات در فلسطین اشغالی طی دو روز گذشته، تحرکات اعتراضی و اعتصابات در شهرهای کرانه باختری و پاسخ قاطعانه مقاومت در غزه با بمباران شهرک‌های صهیونیست نشین ثابت کرد که رژیم صهیونیستی این بار هم اشتباه کرد.

این اشتباهی است که بهای سنگینی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی خواهد داشت؛ روزهای آینده نیز این حقیقت را اثبات خواهد کرد که خون شیخ خضر عدنان هرگز پایمال نخواهد شد.

پربیننده ترین خبرها