تشدید فشار سازمان ملل بر طرف‌های درگیر در سودان پس از غارت یک کاروان امدادرسانی

تشدید فشار سازمان ملل بر طرف‌های درگیر در سودان پس از غارت یک کاروان امدادرسانی
پنج‌شنبه 14 ارديبهشت 1402 - 08:06

مسئول کمک‌های سازمان ملل متحد می‌گوید امیدوار است طی دو تا سه روز آینده با طرف‌های درگیر در سودان دیدارهایی رو در رو داشته باشد تا تضمین‌هایی را از آنها برای عبور امن کاروان‌های امدادرسانی برای تحویل کالا‌های مورد نیاز دریافت کند.

العالم _ سودان

به نقل از رویترز، پس از غارت شش کامیون امدادرسان و حملات هوایی در خارطوم که آتش‌بس را به مخاطره انداخت، سازمان ملل متحد گروه‌های متخاصم سودان را تحت فشار قرار داده است تا عبور امن کمک‌های بشردوستانه را تضمین کنند.
مارتین گریفیث، مسئول کمک‌های سازمان ملل متحد، گفت امیدوار است طی دو تا سه روز آینده با طرف‌های درگیر در سودان دیدارهایی رو در رو داشته باشد تا تضمین‌هایی را از آنها برای عبور امن کاروان‌های امدادرسانی برای تحویل کالا‌های مورد نیاز دریافت کند.
گریفیث در مصاحبه‌ای تلفنی از جده عربستان سعودی، به رویترز گفت این دیدار ممکن است در خارطوم، پایتخت، یا هر جای دیگر برگزار شود.
او افزود: «برای من مهم است که به شکل حضوری و رو در رو برای بحث در این خصوص ملاقات کنیم زیرا این لحظه باید ساختاری غیر خصوصی و مسئولانه داشته باشد.»
سازمان ملل هشدار داده است که درگیری بین ارتش و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع که 15 آوریل آغاز شد، یک فاجعه انسانی را رقم می‌زند و ممکن است به کشورهای دیگر سرایت کند. منابع سودانی اعلام کرده اند در این درگیری‌ها تاکنون ۵۵۰ نفر کشته و ۴ هزار و ۹۲۶ نفر مجروح شده‌اند.
حملات هوایی در خارطوم و شهرهای همجوار نظیر ام‌درمان روز چهارشنبه هم شنیده شد گرچه هر دو طرف توافق کردند زنجیره متزلزل و ناپایدار آتش‌بس را برای هفت روز دیگر از پنجشنبه (امروز) تمدید کنند.
در خارطوم، میلیون‌ها نفر همچنان در تلاش هستند تا از جنگ شدید میان ارتش و نیروهای واکنش سریع مستقر در محله‌های مسکونی، دوری کنند. ارتش می‌کوشد با حملات هوایی و توپخانه‌ای نیروهای واکنش سریع را به عقب براند.
بیشتر بیمارستان‌های شهر از کار افتاده اند و بسیاری از مناطق بدون آب و برق هستند.
ارتش سودان تحت فشار میانجی‌های بین‌المللی برای پذیرش مذاکرات صلح، اعلام کرده است که فرستاده‌ای برای گفت‌وگو با رهبران سودان جنوبی، کنیا و جیبوتی اعزام خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها