شنیده شدن صدای انفجار حملات هوایی در پایتخت سودان علی‌رغم اعلام خبر آتش‌بس 7 روزه

شنیده شدن صدای انفجار حملات هوایی در پایتخت سودان علی‌رغم اعلام خبر آتش‌بس 7 روزه
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402 - 13:38

خبرها در حالی از شنیده شدن صدای حملات هوایی در خارطوم حکایت دارد که توافق‌های آتش‌بس پیشین در سودان که از 24 تا 72 ساعت متغیر بودند، هیچکدام به طور کامل رعایت نشده است.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش رویترز، یک شاهد می‌گوید روز چهارشنبه صدای حملات هوایی در خارطوم شنیده شد. این در حالی است که جناح‌های متخاصم با آتش‌بس هفت روزه جدیدی از روز پنجشنبه موافقت کرده‌اند؛ اما تداوم درگیری‌ها بخت موفقیت آن را کاهش می‌دهد.
مارتین گریفیث، رئیس کمک‌های سازمان ملل متحد برای «تأیید مجدد» تعهد این سازمان به مردم سودان وارد بندر سودان شد. سخنگوی او گفت بهبود دسترسی بشردوستانه از طریق تضمین عبور و مرور ایمن یک اولویت خواهد بود.
سازمان ملل افزود این منازعه همچنین یک بحران انسانی ایجاد کرده است و حدود 100 هزار نفر مجبور به فرار با غذا یا آب اندک به کشورهای همسایه شده اند.
ارسال کمک‌ها به کشوری متوقف شده است که حدود یک سوم مردم آن، حتی پیش از درگیری‌های اخیر به کمک‌های بشردوستانه متکی بودند. فاجعه گسترده‌تری ممکن است در راه باشد زیرا همسایگان فقیر سودان با هجوم پناهندگان دست و پنجه نرم می‌کنند.
توافق‌های آتش‌بس پیشین میان ارتش و نیروهای شبه‌نظامی واکنش سریع، که جنگ قدرت آن‌ها در اواسط آوریل به یک درگیری تمام‌عیار منجر شد، از 24 تا 72 ساعت متغیر بود، اما هیچکدام به طور کامل رعایت نشد.
وزارت خارجه سودان جنوبی در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه اعلام کرد اقدامات میانجی‌گرانه که توسط رئیس‌جمهور این کشور، سالوا کِی‌یِر مایاردیت، انجام می‌شود، به توافق دو طرف برای آتش‌بسی یک هفته‌ای از پنجشنبه تا 11 مه و تعیین نمایندگانی برای گفتگوهای صلح منجر شده است. آتش‌بس کنونی روز چهارشنبه (امروز) به پایان می‌رسد.
با این حال، مشخص نیست ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و ژنرال محمد حمدان داقلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع چه واکنشی به نشان خواهند داد.
جت های ارتش، واحدهای نیروهای واکنش سریع را که در مناطق مسکونی منطقه پایتخت حضور دارند، بمباران می‌کنند.
درگیری‌ها همچنین به منطقه دارفور سودان گسترش یافته است؛ جایی که پایگاهی مهم برای نیروهای قبیله‌ای واکنش سریع محسوب می‌شود.
فرماندهان ارتش و نیروهای واکنش سریع، که به عنوان بخشی از انتقال قدرت با حمایت بین‌المللی به سمت انتخابات آزاد و دولت غیرنظامی، قدرت را به طور مشترک در اختیار داشتند، هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی را به نمایش نگذاشته اند. اما به نظر می‌رسد هیچ یک از طرفین نیز قادر به کسب یک پیروزی سریع و قاطع نیست.
نبردها در سومین هفته، خارطوم - یکی از بزرگترین شهرهای آفریقا - را فرا گرفته و صدها نفر را به کام مرگ کشانده است. وزارت بهداشت سودان روز سه‌شنبه اعلام کرد 550 نفر جان باخته و 4 هزار و 926 نفر مجروح شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها