پیام های سفر رئیسی به دمشق برای منطقه و جهان

پنج‌شنبه 14 ارديبهشت 1402 - 22:22

در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به سوریه، 15 قرارداد همکاری دوجانبه بین دمشق و تهران امضا شد.

العالم – سوریه

سفری که مهم ترین پیام های ایران را به منطقه و جهان به همراه داشت و در جریان آن ایران صفحات تاریک جنگ سوریه را بست و از باز شدن صفحه بازسازی و همکاری همه جانبه دو کشور خبر داد.

مهمترین همکاری دو جانبه مبتنی بر اقتصاد، رفع موانع در مسیر فعالیت فعالان اقتصادی و اعطای ضمانت های اقتصادی برای توسعه روابط میان دو کشور است.

از مهمترین دستاورد اقتصادی این سفر می توان به صفر شدن تعرفه های گمرکی بین دو کشور، توافق برای تسهیل سفر زوار ایرانی به سوریه، معامله با دو ارز ملی به دور از ارز خارجی و ارتقای همکاری های تجاری در بخش خصوصی اشاره نمود.

در این سفر تفاهم نامه هایی مانند تفاهم نامه برنامه جامع همکاری راهبردی بلندمدت بین دو کشور امضا شد که شامل حوزه های نفت، کشاورزی، راه آهن، مناطق آزاد، هوانوردی غیرنظامی، مهندسی لرزه نگاری، ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

در حوزه دفاعی نیز تمرکز بر حملات و تحرکات خصمانه در منطقه به ویژه علیه ایران و سوریه و تاکید بر پیام تهران مبنی بر محوریت آرمان فلسطین در سیاست خود بود.

رئیسی در دیدار با علمای کشور سوریه و رهبران گروههای مقاومت فلسطین در دمشق تاکید کرد که آرمان فلسطین و آزادی قدس مساله اصلی جهان اسلام است که نباید فراموش شود.

کارشناسان معتقدند که این سفر در واقع پیام پیروزی محور مقاومت و پایداری سوریه است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها