مقامات عربستان و آمریکا: طرف‌های درگیر در سودان به زودی مذاکرات را آغاز می‌کنند

مقامات عربستان و آمریکا: طرف‌های درگیر در سودان به زودی مذاکرات را آغاز می‌کنند
شنبه 16 ارديبهشت 1402 - 08:38

گفتگوهای مقدماتی برای دستیابی به صلح در سودان از امروز در جده آغاز می‌شود.

العالم - آفریقا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت‌های ایالات متحده و عربستان سعودی تایید کردند که مذاکرات مستقیم بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع از روز شنبه در شهر جده آغاز خواهد شد، هرچند نشانه‌های اندکی از کاهش درگیری‌ها در پایتخت سودان به چشم می‌خورد.

بیانیه مشترک ایالات متحده و عربستان سعودی از «آغاز گفتگوهای مقدماتی برای مذاکرات» استقبال کرد و حمایت پایدار جهانی را برای پایان بخشیدن به جنگ خواستار شد.

در این بیانیه آمده است: «پادشاهی عربستان سعودی و ایالات متحده از هر دو طرف می خواهند تا منافع ملت سودان را در نظر بگیرند و فعالانه در مذاکرات برای آتش‌بس و پایان دادن به درگیری شرکت کنند.»

صدها نفر در طی نزدیک به سه هفته درگیری بین نیروهای عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و معاون پیشین او، محمد حمدان دقلو که فرماندهی نیروهای شبه‌نظامی واکنش سریع را بر عهده دارد، کشته شده‌اند.

از زمان آغاز جنگ در 15 آوریل، چندین آتش‌بس برقرار شده اما هیچ کدام رعایت نشده است.

ارتش اواخر روز جمعه تأیید کرد که نمایندگانی را به عربستان سعودی فرستاده تا درباره «جزئیات آتش‌بس در حال تمدید» با شبه نظامیان گفتگو کنند.

برهان از آتش‌بس هفت روزه اعلام شده توسط سودان جنوبی در روز چهارشنبه حمایت کرده بود، اما اوایل روز جمعه نیروهای واکنش سریع اعلام کردند که آتش‌بس پیشین که با میانجیگری ایالات متحده و عربستان سعودی اجرا شده بود را برای سه روز تمدید می‌کنند.

در بیانیه آمریکا و عربستان سعودی به تلاش‌های دیگر کشورها و سازمان‌ها از جمله انگلستان، امارات متحده عربی، اتحادیه کشورهای عربی، اتحادیه آفریقا و سایر گروه‌ها برای تثبیت مذاکرات جده اشاره شده است.
در خارطوم، شاهدان از ادامه حملات هوایی و انفجارها در روز جمعه از جمله در نزدیکی فرودگاه خبر دادند.

پربیننده ترین خبرها