سازمان همکاری اسلامی: هیأت‌های سودانی در جده برای تثبیت آتش‌بس تلاش کنند

سازمان همکاری اسلامی: هیأت‌های سودانی در جده برای تثبیت آتش‌بس تلاش کنند
شنبه 16 ارديبهشت 1402 - 19:13

سازمان همکاری اسلامی طرح آغاز مذاکرات و گفت‌وگوهای اولیه میان نمایندگان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان در شهر جده عربستان را ستود و خواهان تلاش نمایندگان دو طرف در راستای تثبیت آتش‌بس و پایان درگیری‌های خشونت‌آمیز شد.

العالم - جهان اسلام

به گزارش وب سایت صدی البلد، «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای در این باره تأیید کرد: این طرح مشترک مطابق با مفاد بیانیه کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی درخصوص لزوم توقف فوری تنش نظامی در سودان است.

وی همچنین خواستار در پیش گرفتن زبان گفت‌وگو توسط طرف‌های درگیر در سودان و بازگشت آنها به میز مذاکره شد.

حسین طه در ادامه از هیأت‌های مذاکره کننده از هر دو طرف خواست تا برای تثبیت آتش بس انسانی و اطمینان از ورود کمک‌های بشردوستانه و بهداشتی به افراد آسیب دیده تلاش کنند.

در همین راستا، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز گفت: امروز ما از حضور نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر جده برای گفت‌وگو درباره شرایط کشور آنها استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه سعودی افزود: ما امیدواریم که گفت‌وگوی ارتش و پشتیبانی سریع منجر به پایان دادن به درگیری و آغاز روند سیاسی در سودان شود.

منابع خبری امروز از سفر هیات هایی از ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع به جده به منظور انجام مذاکرات خبر دادند.

به گفته این منابع، مذاکرات میان نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع امروز در جده آغاز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هیات ارتش سودان از سه افسر و یک سفیر تشکیل و هیات نیروهای پشتیبانی سریع سه افسر را شامل می شود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) نیز در این باره اعلام کرد که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره موضوع سودان گفت وگو کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

به گزارش ایرنا، با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری ها به طور پراکنده همچنان ادامه دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها