ارتش سودان: هدف مذاکرات جده، حل نهایی بحران نیست

ارتش سودان: هدف مذاکرات جده، حل نهایی بحران نیست
شنبه 16 ارديبهشت 1402 - 22:47

به دنبال حضور نمایندگان طرف‌های درگیر در سودان در شهر جده عربستان برای حل و فصل بحران این کشور، ارتش سودان با ارائه جزئیاتی از برنامه این مذاکرات اعلام کرد که هدف آن تمدید آتش‌بس است نه حل و فصل نهایی بحران.

العالم - جهان اسلام

«نبیل عبدالله» سخنگوی ارتش سودان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در این باره اعلام کرد: مذاکرات جده در وهله نخست جنبه‌هایی از آتش‌بس را مورد بحث قرار می‌دهد که مربوط به اهداف بشردوستانه و انسانی است.

وی تاکید کرد: ما در مورد توافق آتش بس نهایی بحث نمی‌کنیم، بلکه در مورد تمدید آتش بس و سازوکارهای آن صحبت می‌کنیم.

پیش از این نیز «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز گفت: امروز ما از حضور نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر جده برای گفت‌وگو درباره شرایط کشور آنها استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه سعودی افزود: ما امیدواریم که گفت‌وگوی ارتش و پشتیبانی سریع منجر به پایان دادن به درگیری و آغاز روند سیاسی در سودان شود.

منابع خبری امروز از سفر هیات هایی از ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع به جده به منظور انجام مذاکرات خبر دادند.

به گفته این منابع، مذاکرات میان نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع امروز در جده آغاز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، هیات ارتش سودان از سه افسر و یک سفیر تشکیل و هیات نیروهای پشتیبانی سریع سه افسر را شامل می شود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) نیز در این باره اعلام کرد که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا درباره موضوع سودان گفت وگو کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

به گزارش ایرنا، با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری ها به طور پراکنده همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها