گزارش العالم؛ ناجی لیر برنده انتخابات ترکیه خواهد بود

يکشنبه 17 ارديبهشت 1402 - 18:28

تا انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه فقط چند روز باقی است. اقتصاد نقشی تعیین کننده در رویکرد رای دهندگان ایفا می کند و بسیاری از وعده های انتخاباتی حول محور اقتصادی می چرخد.

العالم ـ ترکیه

اوضاع نابسامان اقتصادی ترکیه سبب شده تا ائتلاف های انتخاباتی در برنامه های تبلیغاتی خود راه حل های اقتصادی برای پشت سر گذاشتن بحران و بهبود ارزش لیر ارائه دهند.

تورم در ترکیه به بیش از 80 درصد رسیده است و ارزش لیر در چند ماه گذشته 50 درصد کاهش یافته است. این امر بار سنگینی بر دوش شهروندان گذاشته است.

این بحران ها حزب حاکم را با چالش های سنگینی در انتخابات مواجه کرده است اما در مقابل فرصتی برای مخالفان فراهم شده تا خود را به عنوان جایگزین مطرح کنند.

ائتلاف حاکم می گوید که اوضاع نابسامان اقتصادی جدا از بحران جهانی نیست و گام های دولت در عرصه اکتشاف نفت و تحول در صنعت می تواند ثبات و رفاه را به ترکیه بازگرداند.

"محمد آیدین" از هواداران حزب عدالت و توسعه در گفتگو با خبرنگار العالم گفت: فردی بهتر از رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه وجود ندارد. اگر کسی از او بهتر باشد حتما انتخابش می کردم. بنابراین من به اردوغان رای می دهم. بحران اقتصادی وجود دارد اما اردوغان با جدیت تلاش می کند. دولت با یک بحران جهانی روبرو است و قطعا مخالفان نمی توانند بهتر از دولت فعلی باشند و به اقداماتی بهتر از اقدامات دولت فعلی دست بزنند.

مخالفان حزب حاکم اما وعده داده اند که ثبات را به ترکیه بازگردانند و سرمایه های جدید به کشور تزریق کنند. کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق می گوید که بهبود روابط ترکیه با جهان می تواند اوضاع اقتصادی را بهبود بخشد. او وعده داد که به محض پیروزی در انتخابات، بیش از 300 میلیارد سرمایه به کشور جذب کند.

"اسماعیل بلجیه" از هواداران حزب جمهوریخواه خلق به خبرنگار العالم گفت: قلیچدار اوغلو می تواند ما را از این بحران اقتصادی خارج کند. ما می کوشیم تا در همان دور نخست انتخابات پیروز شویم تا ترکیه عهد جدیدی را آغاز کند. ما به کمال قلیچدار اوغلو اعتماد داریم.

پربیننده ترین خبرها