بازگشت سوریه به اتحادیه عرب؛ آغاز افول هژمونی آمریکا در خاورمیانه

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب؛ آغاز افول هژمونی آمریکا در خاورمیانه
دوشنبه 18 ارديبهشت 1402 - 21:30

زمانی که کشورهای عربی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را اعلام کردند، به اتفاق آرا موضع آمریکا در مخالفت با این اقدام را نادیده گرفتند.

العالم - سوریه

ناظران با اشاره به بی اعتنایی اعراب به موضع آمریکا بیان کردند که این بی توجهی نشان دهنده کاهش قابل توجه نفوذ آمریکا در منطقه است.

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی نوشت که متحدان آمریکا تمایل زیادی دارند تا مسیر سیاسی خود را شکل دهند و روابط راهبردی قوی با مخالفان واشنگتن ایجاد کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در تلاشی بدخواهانه با هدف ضربه زدن به اجماع اعراب در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و نیز برای انتقام گرفتن از آنها به دلیل بی اعتنایی به موضع آمریکا، اعلام کرد که «واشنگتن می‌داند که شرکا به دنبال تماس مستقیم با رئیس‌جمهور سوریه برای اعمال فشار بیشتر برای حل بحران سوریه هستند».

در راستای همان تلاش بدخواهانه و ناامیدانه، بلومبرگ در گزارش خود تاکید کرد: «آنچه اتفاق افتاد می تواند یک پیروزی برای ایران و روسیه باشد که از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت نظامی کردند، اما برای ترمیم روابط دیپلماتیک به کمک منطقه ای نیاز دارند.»

این عجز و ناتوانی آمریکا برای کشورها و ملت های منطقه که به خوبی از منافع خود آگاه شده اند، آشکار و ملموس گردیده است. این کشورها نیک می دانند منافعشان با منافع آمریکا در تضاد است و آمریکا منافع رژیم صهیونیستی را مقدم می دارد.

در این رابطه نشریه آمریکایی «نیوزویک» اذعان کرد که «قرن هژمونی واشنگتن در خاورمیانه رو به پایان است».

از جمله نشانه های کاهش نفوذ آمریکا، همانطور که نیوزویک نوشت، «لغو وابستگی جهان به دلار است که مساله ای حتمی و گریزناپذیر شده است.»

این نشریه آمریکایی در اقدامی بی سابقه اذعان کرد: «ایالات متحده تهدید می کند، سرباز می فرستد، بمباران می کند اما مانند چین هنر متقاعدسازی را ندارد.»

پرواضح است که اظهارات وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر آنکه «شرکای عرب به دنبال تماس مستقیم با رئیس‌جمهور سوریه به منظور اعمال فشار بیشتر برای حل بحران سوریه هستند»، فقط با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست سیاست آمریکاست؛ سیاستی که مبتنی بر زورگویی، حمایت از اقدامات تروریستی و نژادپرستانه رژیم اشغالگر و نادیده گرفتن ساده ترین حقوق فلسطینیان و منافع جهان عرب و اسلام است.

پربیننده ترین خبرها