تیراندازی‌های مرگبار در صربستان ده‌ها هزار شهروند را به خیابان‌ها کشاند

تیراندازی‌های مرگبار در صربستان ده‌ها هزار شهروند را به خیابان‌ها کشاند
سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 - 01:04

ده‌ها هزار نفر از مردم صربستان پس از دو تیراندازی مرگبار در کشورشان تظاهرات کرده و خواستار بهبود اوضاع امنیتی و استعفای شماری از وزرای کابینه شدند.

العالم-اروپا

این تظاهرات روز دوشنبه در بلگراد برگزار شد و سال‌ها بود که پایتخت صربستان چنین جمعیت عظیمی در خیابان‌ها ندیده بود. سایر شهرهای صربستان نیز شاهد تظاهرات بود.

معترضان در صفوف آغازین اعتراضات بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: صربستان علیه خشونت.

معترضان و هواداران اپوزیسیون در تظاهرات خود خواستار تعطیلی شبکه‌های تلویزیونی و نشریاتی شدند که خشونت و محتوای زننده را ترویج می‌کنند.

احزاب اپوزیسیون و برخی گروه‌های حقوق بشری، الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری و حزب حاکم ترقیخواه صربستان را به خودکامگی، سرکوب آزادی رسانه‌های، خشونت علیه مخالفان سیاسی، فساد و ارتباط با جرایم سازمان‌یافته متهم می‌کنند. ووچیچ و متحدانش این اتهامات را رد می‌کنند.

معترضان در تظاهرات خود همچنین خواستار استعفای براتیسلاو گاسیچ وزیر کشور و الکساندر ولین مدیر آژانس امنیت دولتی و انحلال کمیته قانونگذاری رسانه های الکترونیک شدند.

این در حالی است که برانکو روزیچ وزیر آموزش صربستان در واکنش به تیراندازی مرگبار هفته گذشته در یک مدرسه، روز یکشنبه استعفا کرد.

معترضان بر تشکیل جلسه فوق العاده پارلمان و بحث درباره اوضاع امنیتی کشور تاکید کردند.

چهارشنبه گذشته یک پسر دانش‌آموز ۱۳ ساله در بلگراد با بردن دو اسلحه گرم به مدرسه‌ای در بلگراد هشت دانش‌آموز و یک نگهبان مدرسه را کشت و ۶ دانش‌آموز دیگر و یک معلم را نیز زخمی کرد.

یک روز بعد یک مرد ۲۱ ساله با شلیک گلوله هشت نفر را کشت و ۱۴ تن دیگر را زخمی کرد. هر دو فرد مهاجم در بازداشت پلیس هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها