آشنایی با سه فرمانده جهاد اسلامی که امروز در غزه به شهادت رسیدند

آشنایی با سه فرمانده جهاد اسلامی که امروز در غزه به شهادت رسیدند
سه شنبه 19 ارديبهشت 1402 - 13:31

صبح امروز سه شنبه سه تن از فرماندهان گردان قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیدند.

العالم - فلسطین اشغالی

گردان قدس با انتشار بیانیه‌ای، شهادت این سه فرمانده به نام‌های جهاد شاکر الغنام، دبیر شورای نظامی گردان قدس و خلیل صلاح البهتینی، عضو شورای نظامی و فرمانده منطقه شمالی گردان قدس و طارق محمد عز الدین، یکی از فرمانده هان این گردان در کرانه باختری را به اتفاق خانواده هایشان تأیید کرد.

شهید جهاد غنام

به اعتراف رژیم صهیونیستی جهاد غنام از مهمترین فرماندهان قدیمی جهاد اسلامی بود که سمت های عالی در تشکیلات این جنبش مثل فرمانده منطقه جنوبی غزه داشت.

وی دبیر شورای نظامی جنبش بود، در سال 1961 در شهر رفح به دنیا آمد و خیلی زود به صفوف رزمندگان مبارز در برابر رژیم صهیونیستی پیوست.

او در اواخر دهه هشتاد به جنبش جهاد اسلامی پیوست و با شهید فتحی شقاقی آشنا شد. او در فعالیت هایی چون آموزش رزمندگان جنبش در سودان و بیروت شرکت داشت.

در اوایل انتفاضه مسجد الاقصی در سال 2000 در تأسیس گردان های قدس و آموزش رزمندگان در داخل غزه و حمله به تجهیزات و استحکامات رژیم اشغالگر شرکت کرد و بر چند عملیات شهادت طلبانه نیز نظارت داشت و همین امر خشم رژیم صهیونیستی را برانگیخت.

شهید غنام پیش از این از 5 مورد عملیات ترور جان به در برده بود که مهمترین آنها در سال 2014 رخ داد. در این عملیات، مادر و بردادران و پسرعموهایش به شهادت رسیدند.

شهید طارق عز الدین

شهید طارق عز الدین ابو محمد در سال 1974 در منطقه عرابه در جنین به دنیا آمد.

وی خیلی زود به جنبش جهاد اسلامی پیوست و در فعالیت های انتفاضه 1987 شرکت کرد و هدف عملیات تروریستی قرار گرفت.

او از نخستین مجاهدانی بود که در انتفاضه مسجد الاقصی شرکت کرد و نقش مهمی در درگیری های نظامی و تأسیس هسته های نظامی داشت.

او در سال 2002 به خاطر مشارکت در فرماندهی عملیات شهادت طلبانه الخضیره به حبس ابد محکوم شد و 13 سال را در زندان گذراند.

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در زندان دنبال کرد و در رشته علوم سیاسی، لیسانس و فوق لیسانس گرفت.

او مسئول دفتر اطلاع رسانی و سخنگوی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری بود و نقش مهمی در فعالیت های مقاومت در کرانه باختری داشت.

شهید خلیل البهتینی

شهید خلیل البهتینی در سال 1978 در محله التفاح در غزه به دنیا آمد و خیلی زود به جنبش جهاد اسلامی پیوست و اندکی بعد بازداشت شد. او در تأسیس شرکت تولیدات هنری "روی" شرکت داشت.

وی طی ده سال فعالیت جهادی، وارد عملیات نظامی شد. از مهمترین فعالیت های او می توان به این موارد اشاره کرد:

فرمانده یکی از تشکیلات نظامی

تأسیس دستگاه امنیتی السرایا

فرماندهی یگان تبلیغاتی

فرماندهی رسانه جنگی

مشارکت در توسعه مجموعه تبلیغاتی جنبش

عضو شورای نظامی در کرانه باختری

وی به تازگی جانشین شهید تیسیر الجعبری در فرماندهی منطقه شمالی شده بود و روابط تنگاتنگی با دیگر گروه های مقاومت در فلسطین داشت.

البهتینی، نماینده گردان قدس در اتاق عملیات مشترک بود و پیشتر چندین بار در معرض حملات تروریستی قرار گرفته بود.

پربیننده ترین خبرها