هر آنچه باید درباره انتخابات ترکیه بدانیم

هر آنچه باید درباره انتخابات ترکیه بدانیم
شنبه 23 ارديبهشت 1402 - 09:24

مردم ترکیه در انتخابات فردا (یکشنبه 24 اردیبهشت ماه) هم رئیس‌جمهور و هم اعضای پارلمان را برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌کنند.

العالم - ترکیه

به گزارش العالم به نقل از رویترز، رای دهندگان در ترکیه فردا (یکشنبه) در انتخاباتی مشارکت خواهند کرد که یکی از مهم‌ترین تحولات سیاسی در تاریخ مدرن این کشور محسوب می‌شود و رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان در آن با بزرگترین چالش سیاسی حکومت دو دهه‌ای خود مواجه است.

انتخابات

در انتخابات فردا در ترکیه رای دهندگان ترکیه هم رئیس‌جمهور و هم اعضای پارلمان را برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌کنند. برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری در دور اول، نامزد برتر باید بیش از 50 درصد از آرا را به دست آورد. اگر هیچ نامزدی بیش از نیمی از آرا را کسب نکند، دور دوم انتخابات 28 مه (یکشنبه 8 خرداد) بین دو نامزد اصلی - به احتمال فراوان اردوغان و رهبر مخالفان کمال قلیچ‌ داراوغلو - برگزار می‌شود.

اختیارات رئیس‌جمهور در سال 2017، زمانی که طی یک همه‌پرسی نظام سیاسی ترکیه از سیستم پارلمانی به یک نظام ریاستی تغییر یافت، با تصویب مجلس گسترش یافت. این رخداد، منصب نخست وزیری را لغو کرد و رئیس‌جمهور را در رأس دولت قرار داد.

رای‌دهندگان همچنین روز یکشنبه 600 نماینده پارلمان را انتخاب خواهند کرد. آنها در 87 منطقه از طریق فهرست‌های حزبی انتخاب می‌شوند.

انتخابات ترکیه معمولاً توسط صدها هزار داوطلب در سراسر کشور انجام می‌شود. احزاب سیاسی نیز ناظران خود را خواهند داشت.

رای‌گیری

بیش از 64 میلیون نفر از شهروندان ترکیه واجد شرایط رای دادن هستند، از جمله بیش از 6 میلیون به اصطلاح رای‌اولی. 3.4 میلیون رای‌دهنده در خارج از کشور حضور دارند که رای‌گیری را تا 9 مه (19 اردیبهشت) به پایان رساندند.

رای‌دهندگان در ترکیه در 190 هزار و 736 مرکز انتخاباتی رای خواهند داد. انتخابات روز یکشنبه در ساعت 08:00 صبح - به وقت محلی- آغاز می‌شود و در ساعت 17:00 - به وقت محلی - به پایان می‌رسد.
مشارکت در انتخابات ترکیه به طور کلی بالاست. در سال 2018، نزدیک به 87 درصد از واجدین شرایط در رای‌گیری مشارکت کردند.

هیئت عالی انتخابات اعلام کرد در روز انتخابات، مطابق با قوانین؛ انتشار اخبار، پیش‌بینی‌ها و تفسیرهای مربوط به رای تا ساعت 6 بعد از ظهر ممنوع است. سپس انتشار گزارش‌هایی در مورد برخی از جنبه‌های انتخابات مجاز است، اما رسانه‌ها تنها از ساعت 9 شب برای انتشار نتایج انتخابات مجاز هستند.

تا اواخر روز یکشنبه ممکن است نشانه روشنی از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته باشد.

نامزدها:

رئیس جمهور رجب طیب اردوغان

بیش از 20 سال پس از به قدرت رسیدن اردوغان و حزب عدالت و توسعه (AKP)، اردوغان امیدوار است دوران تصدی خود را به عنوان پایدارترین حاکم مدرن ترکیه تمدید کند. او در سال 2018 با 52.6 درصد آرا پیروز شد.

نظرسنجی‌ها در حال حاضر حمایت تقریباً 44-45 درصدی از او را نشان می‌دهند.

کمال قلیچ‌داراوغلو

قلیچ‌داراوغلو نامزد مشترک ریاست جمهوری ائتلاف اصلی مخالف شش حزبی است. او رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) است که توسط مصطفی کمال آتاتورک - بنیانگذار ترکیه مدرن - تأسیس شد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حمایت از او نزدیک به آستانه مهم 50 درصد است.

سنان اوغان

اوغان یک قانونگذار پیشین حزب جنبش ملی‌گرا (MHP)، متحد حزب عدالت و توسعه اردوغان است.

نظرسنجی‌ها در حال حاضر نشان می‌دهد حمایت از او بسیار اندک است.

پربیننده ترین خبرها