نتایج اولیه انتخابات ترکیه؛ پیشتازی شکننده اردوغان/ کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم قوت گرفت/ ائتلاف اردوغان اکثریت کرسی های پارلمانی را کسب کرد

نتایج اولیه انتخابات ترکیه؛ پیشتازی شکننده اردوغان/ کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم قوت گرفت/ ائتلاف اردوغان اکثریت کرسی های پارلمانی را کسب کرد
يکشنبه 24 ارديبهشت 1402 - 19:25

رسانه های ترکیه از پیشتازی رجب طیب اردوغان نسبت به رقیب خود قلیچدار اوغلو با توجه به آغاز شمارش آرای انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور خبر می دهند.

العالم ـ ترکیه

رجب طیب اردوغان، کمال قلیچدار اوغلو، و سینان اوغان سه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. البته محرم اینجه نیز در این انتخابات حضور داشت، اما روز پنج‌شنبه با بیان اینکه نمی‌خواهد شکست اپوزیسیون به حضور او نسبت داده شود، رسماً کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت و دوقطبی اصلی بین اردوغان و قلیچدار اوغلو است؛ پیروز انتخابات کسی خواهد بود که بیش از ۵۰ درصد آراء مأخوذه را کسب کند، در غیر این صورت دور دوم انتخابات دو هفته بعد (۲۸ می) برگزار خواهد شد.

در این انتخابات، رای‌دهندگان همچنین همزمان با مشارکت در انتخابات پارلمانی در تعیین 600 نماینده پارلمان نیز مشارکت کردند. آنها در 87 منطقه از طریق فهرست‌های حزبی انتخاب می‌شوند.

لحظه به لحظه با شمارش آرای انتخابات ترکیه

نتایج آرا در روز دوشنبه

10:30 | ائتلاف اردوغان اکثریت کرسی های پارلمانی را کسب کرد

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی در ترکیه حاکی از آن است که ائتلاف اردوغان اکثریت کرسی‌های پارلمانی را حفظ کرده است.

بنابر گزارش رسانه های ترکیه، با شمارش ۹۸.۹۶ درصد آرای انتخابات پارلمانی ترکیه، ائتلاف «جمهور» وابسته به اردوغان از مجموع ۶۰۰ کرسی ۳۲۱ کرسی را کسب کرده و سهم ائتلاف «ملت» به رهبری قلیچدار اوغلو ۲۱۳ کرسی است. دیگر احزاب هم ۶۶ کرسی به دست آوردند.


07:00| بیانیه دیوان عالی انتخابات ترکیه

احمد ینر، رئیس دیوان عالی انتخابات ترکیه برای نخستین‌بار درباره میزان آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس آخرین داده‌ها، رجب طیب اردوغان، نامزد ائتلاف خلق/جمهور حائز ۴۹.۴۹ درصد از آرا شده و کمال قلیچداراوقلو، نامزد ریاست جمهوری ائتلاف ملت به ۴۴.۷۹ درصد از آرا دست یافته است.

06:50| نتایج شمارش 99.58 درصد آرای ریاست جمهوری

با شمارش 99.58 درصد درصد آرای ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان 49.35 درصد، قلیچدار اوغلو 44.97 درصد و سنان اوغان نیز 5.25 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

با توجه به روند شمارش آرا و کاهش آرای ارودغان به زیر 50 درصد و در صورت تایید رسمی این نتایج، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده خواهد شد.

04:10|«کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه گفت که مشارکت بسیار زیادی در انتخابات ترکیه انجام گرفته و هیچ کس [تا پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات] حق ندارد که ادعای پیروزی کند.

2:45| رجب طیب اردوغان در جمع هواداران خود در مقابل مقر حزب عدالت و توسعه گفت: ما در این انتخابات با اختلاف زیاد پیشتاز هستیم. ما منتظر نتیجه رسمی انتخابات می‌مانیم.

میزان مشارکت انتخابات ترکیه

02:05| میزان مشارکت در انتخابات ترکیه 88.75 درصد در داخل و 51.92 درصد در خارج از کشور است.

01:20| کمال قلیچدار اوغلو با انتقاد از رفتار انتخاباتی رقیب گفته، اردوغان برای مسدود کردن سیستم(اعلام نتایج) به نتایج برخی صندوقها اعتراض می‌کند. براساس گزارش الجزیره، وی با بیان اینکه صندوقهایی وجود دارد که 6 و 11 بار به نتایج آن اعتراض شده است خطاب به رقیب گفته، «شما مانع اراده (مردم) ترکیه هستید.»

نتایج شمارش 94 درصد آرای ریاست جمهوری

01:10| با شمارش 94.24 درصد آراء، شمار آراء اردوغان به 49.59 درصد رسید و قلیچدار اوغلو نیز 44.67 درصد آراء را به خود اختصاص داده است.

01:00 | با ادامه روند شمارش آرای انتخابات ترکیه در مراحل پایانی و در پی شمارش ۹۴ در از صندوق ها، آرای اردوغان که به تدریج در حال کاهش بود و اکنون به زیر ۵۰ درصد افت کرده و درصد آرای او اکنون ۴۹.۸۶ درصد است.

00:35 | با شمارش حدود 89 درصد آراء انتخابات پارلمانی ترکیه، «ائتلاف جمهور» به رهبری حزب عدالت و توسعه با کسب 323 کرسی پیشتاز انتخابات است.

نتایج شمارش آرا تا روز یکشنیه

23:00 | نتایج شمارش 84.32 درصد آرای ریاست جمهوری

احتمال کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم افزایش یافته است.

با شمارش 84.32 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان 50.20 درصد آرا را بدست آورد و کمال قلیچدار اوغلو نیز 44.02 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

روند شمارش آرا از کاهش آرای اردوغان حکایت دارد و این درحالی است که در صورتی که تعداد آرای وی به زیر 50 درصد برسد، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده خواهد شد.

22:25 | نتایج شمارش 75.79 رصد آرای ریاست جمهوری/ پیشتازی شکننده اردوغان

با شمارش 75.79 درصد از آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان 50.76 درصد و قلیچدار اوغلو 43.52 درصد آرا را کسب کرده اند.

این نتایج از روند کاهشی فاصله قلیچدار اوغلو با اردوغان حکایت دارد که هم اکنون این فاصله به 7.24 درصدی تقلیل یافته است.

21:59 | نتایج شمارش69.1 درصد آرای ریاست جمهوری

نتایج شمارش آرای 69.1 انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حاکی است که اردوغان 51.1 درصد، کمال قلیچدار اوغلو 43 درصد و سینان اوغان 5.3 درصد آرا کسب کرده اند.

این نتایج بیانگر افزایش آرای قلیچدار اوغلو و کم شدن فاصله وی با رقیبش رجب طیب اردوغان به حدود 8 درصد است.

21:55 | واکنش حزب حاکم ترکیه به اظهارات شهرداران استانبول و آنکارا

«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه به اظهارات اکرم امام‌اوغلو شهردار استانبول و منصور یواش شهردار آنکارا درباره‌ نتایج انتخابات واکنش نشان داد و گفت «آخرین نشست مطبوعاتی آن ها ذهنیتشان را به خوبی نشان داد.

هنوز روند حقوقی (شمارش آرا) ادامه دارد اما آن ها آنچه (پای صندوق های رای) توسط مردم باید اعلام شود را خودشان اعلام می کنند. این دزدی سیاسی است. نهاد انتخابات خواست مردم را اعلام خواهد کرد.

21:50 | نتایج شمارش56.2 درصد آرای ریاست جمهوری

نتایج شمارش آرای 56:2 درصدی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حاکی است که اردوغان 51.7 درصد، کمال قلیچدار اوغلو 42.3 درصد و سینان اوغان 5.3 درصد از آرا را بدست آورده اند.

21:10 | واکنش تند شهرداران استانبول و آنکارا به نتایج اولیه انتخابات ترکیه

شهرداران استانبول و آنکارا طی سخنرانی اعلام کردند آمارهای اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از طرف خبرگزاری آناتولی فاقد هرگونه اعتبار است. منصور یواش شهردار ترکیه گفت: «تا این لحظه از ۲۳.۸۷ درصد آرای شمارش شده ما (ائتلاف ملت) پیشتازیم.

در اولین ساعات انتشار نتایج انتخابات ترکیه، اکرم امام اوغلو شهردار استانبول و منصور یواش شهردار آنکارا در مقابل خبرنگاران آمارهای منتشر شده از طرف خبرگزاری آناتولی را فاقد اعتبار توصیف کردند.

اکرم امام اوغلو با اشاره به آمارهای منتشر شده از طرف خبرگزاری آناتولی گفت «اعتبار خبرگزاری آناتولی زیر صفر است. از شهروندان عزیز می خواهیم به هیچ وجه به داده های منتشر شده از طرف این خبرگزاری توجه نکنند.»

شهردار استانبول علی رغم آنکه هنوز روند شمارش آرا در ترکیه ادامه دارد، گفت: «کمال قلیچداراغلو نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، امشب به عنوان رئیس جمهور منتخب کشور اعلام خواهد شد»

شهردار آنکارا منصور یواش نیز با تکرار انتقادها علیه خبرگزاری آناتولی گفت: «روحیه خودتان را بالا نگه دارید. طبق داده ها ما جلوتر هستیم. انتخابات در دور اول پایان خواهد یافت. ۲۳.۸۷ درصد از آرای شمارش شده نشان می دهد که ما (قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت) قطعا جلوتر هستیم.»

21:00 | با شمارش 51.03 درصد آرا؛ قلیچدار اوغلو با فاصله کمتر از 10 درصدی در تعقیب اردوغان


با شمارش 51.03 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان 52.03 درصد آرا و قلیچدار اوغلو 42.11 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

20:50 | نتایج شمارش41.83 درصد آرای ریاست جمهوری

با شمارش 41.83 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان 52.55 درصد آرا را بدست آورد و قلیچدار اوغلو 41.55 درصد آرا را کسب کرده است.

20:10 | نتایج شمارش 30.15 درصد آرای ریاست جمهوری

با شمارش 30.15 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ، قلیچدار اوغلو توانسته 40.42 درصد آرا بدست بیاورد. اردوغان نیز با 53.62 درصد آرا همچنان پیشتاز انتخابات است.
این نتایج حاکی از کم شدن فاصله رقیب اردوغان با وی است.

19:50 | نتایج شمارش 23.58 درصد آرای ریاست جمهوری

با شمارش 23.58 درصد از آرای ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان توانسته 54.63 درصد آرا را بدست بیاورد.

کمال قلیچدار اوغلو نیز 39:40 درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

19:39 | نتایج شمارش 14.8 درصد آرای ریاست جمهوری

رجب طیب اردوغان: ۵۶.۶۷ درصد (۳.۷۷۸.۶۹۷ رای)

کمال قلیچ دار اوغلو: ۳۷.۴۱ درصد (۲.۴۹۴.۷۳۴ رای)

19:30 | رسانه‌های ترکیه می‌گویند میزان مشارکت در انتخابات سراسری این کشور به ۸۷.۷ رسیده و اردوغان تاکنون ۵۶ درصد آرا و قلیچدار اوغلو ۳۸ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

19:25 | نتایج شمارش 13.4 درصد آرای ریاست جمهوری

تی آرتی ترکیه گزارش داد که بر اساس شمارش 13.4 درصد آرا، اردوغان 57.46 درصد آرا و قلیچدار اوغلو 36.66 درصد آرا را کسب کرده اند.

19:20 | نتایج شمارش آرای ۱.۵ درصدی

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، به دنبال آغاز فرایند شمارش آرا، به دنبال شمارش ۱.۵ درصد آرای انتخابات ترکیه نتایج اولیه از پیشتازی اردوغان نسبت به قلیچدار اوغلو حکایت دارد.

تلویزیون ترکیه نیز اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان 49.84 درصد آرا را بدست آورده و قلیچدار اوغلو تا کنون 45.72 درصد آرا را کسب کرده است.

هیئت عالی انتخابات ترکیه از ساعت 18:30 به وقت محلی، ممنوعیت انتشار نتایج انتخابات این کشور را لغو کرد.

تا ساعت ۱۸ امروز به وقت محلی، رادیوها و ارگان‌های خبری داخل ترکیه اجازه انتشار پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرها در مورد نتایج انتخابات را نداشتند و فقط اخبار و اطلاعیه‌هایی را که از سوی کمیته مرکزی انتخابات در مورد انتخابات منتشر شد، اجازه پخش داشتند.

تصویر واضح‌تری از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه صبح فردا (دوشنبه) نمایان خواهد شد. با این حال انتشار نتایج رسمی از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه ممکن است چندین روز به طول انجامد.

پربیننده ترین خبرها