گزارش العالم از رقابت های انتخاباتی ترکیه

گزارش العالم از رقابت های انتخاباتی ترکیه
يکشنبه 24 ارديبهشت 1402 - 18:24

رای گیری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در میان انتظارات و رقابت شدید بین نامزدها انجام شد.

العالم ترکيه

خبرنگار شبکه خبری العالم در ترکیه گزارش داد، رای‌دهندگان پیش از باز شدن مراکز رای‌گیری در ساعت 8 صبح، در صف‌های طولانی در استانبول، آنکارا، دیاربکر و دیگر شهرها برای انتخاب اعضای پارلمان و سیزدهمین رئیس‌جمهور کشور در صف‌ های بلندی تشکیل دادند.

ترکیهمیلیون‌ها شهروند ترکیه در اوج رقابت شدید نامزدها، در انتخاباتی که تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز توصیف می‌شود، رای خود را به صندوق انداختند، تا مشخص شود چه کسی ترکیه را رهبری خواهد کرد و آیا رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه قدرت را که دو دهه پیش به دست آورده همچنان در اختیار خواهد داشت یا خیر؟

اردوغان گفت: امیدوارم نتیجه برای ترکیه منافع بیشتری به همراه داشته باشد و از همه رای دهندگان می خواهم که برای نشان دادن قدرت دموکراتیک به جهان رای خود را به صندوق بیاندازند.

شصت و چهار میلیون رأی دهنده از هشتاد و پنج میلیون نفر در بیش از یکصد و نود و یک هزار شعبه رأی گیری در سراسر ترکیه، برای رأی دادن ثبت نام کردند. از میان این رای دهندگان، سه میلیون و چهارصد هزار نفر خارج از کشور رای دادند و بیش از پنج میلیون جوان برای اولین بار در این فرایند شرکت کردند.

رجب طیب اردوغان، نامزد ائتلاف مردمی، که آرزوی پیروزی برای دومین و آخرین دوره پس از گذار کشور به نظام ریاستی را دارد، کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف مردمی و حزب جمهوری خواه خلق، ، و سینان اوغان نامزد ائتلاف اجداد، پس از انصراف محرم اینجه در انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت می کنند.

رقابت 24 حزب سیاسی برای 600 کرسی پارلمان

کمال قلیچداراوغلو گفت: همه ما دلتنگ دموکراسی و ایستادن در کنار هم هستیم، انشاالله شاهد بازگشت بهار به این کشور خواهید بود و برای همیشه این روند ادامه خواهد داشت.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت و متعاقب آن شمارش آرا نیز آغاز شده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کمال قلیچدار اوغلو، رقیب اصلی اردوغان که رهبری ائتلاف خلق متشکل از شش حزب مخالف را بر عهده دارد، با کمی تفاوت از اردوغان جلوتر است، اما اگر هیچ نامزدی اکثریت را کسب نکند، دور دوم انتخابات دو هفته بعد (۲۸ می) برگزار می‌شود.

پربیننده ترین خبرها