واکنش کرملین به فراخوان سازمان جاسوسی آمریکا برای جلب همکاری روس‌ها

واکنش کرملین به فراخوان سازمان جاسوسی آمریکا برای جلب همکاری روس‌ها
چهارشنبه 27 ارديبهشت 1402 - 12:50

سخنگوی کرملین درباره تلاش اخیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) برای ترغیب شهروندان روسیه به همکاری با این سازمان جاسوسی گفت: سرویس‌های اطلاعاتی روسیه فعالیت‌های جاسوسی غرب را زیر نظر دارند.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز گذشته ویدیویی در تلگرام و به دنبال آن در دیگر شبکه‌های اجتماعی مشابه منتشر شد که در آن سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شهروندان روسیه را ترغیب می‌کند تا اطلاعات محرمانه درباره جنگ اوکراین و سایر اطلاعات داخلی این کشور را در اختیار این سازمان جاسوسی قرار دهند.

شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز» در این خصوص می‌گوید: این ویدیوی ۲ دقیقه‌ای با کیفیت بالا و موسیقی دراماتیک، چند شهروند روسی را نشان می‌دهد که یا از پنجره یا روی نیمکت پارک به نقطه‌ای خیره شده‌اند و درباره یک تصمیم مهم فکر می‌کنند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این ویدیو با زبان روسی افسران نظامی، متخصصان اطلاعاتی، دیپلمات‌ها، دانشمندان و افرادی که اطلاعاتی در مورد اقتصاد روسیه و رهبری آن دارند را برای جاسوسی برای ایالات متحده خطاب قرار می‌دهد.

این ویدیو، مسیرهای «امن» به اشتراک گذاری برخط اطلاعات برای جلوگیری از شناسایی هویت افراد از جمله فضای «دارک وب» و نرم افزار «تور» (Tor) را معرفی می‌کند.

یک مقام سیا گفت: ما به دنبال یافتن به آن دسته از روس‌ها هستیم که احساس می‌کنند به خاطر جنگ ناعادلانه دولت روسیه ناچار به تعامل با این سازمان هستند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه در این رابطه گفت: سرویس‌های ویژه مسکو با دقت این فضاها را زیر نظر دارند.

وی افزود: به خوبی آگاه هستیم که سیا و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی غربی فعالیت‌های خود در داخل روسیه را «کاهش» نمی‌دهند.

بر اساس این گزارش، این ویدئو آخرین تلاش ایالات متحده برای استفاده از روس‌های ناراضی از سیاست‌های مسکو است؛ بیش از یک سال پیش از این نیز سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در اقدامی مشابه، شیوه‌نامه‌هایی را به زبان روسی و به صورت برخط درباره نحوه برقراری ارتباط امن با این سازمان منتشر کرده بود.

انتشار ویدیوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی چندین سند محرمانه این سازمان و وزارت دفاع آمریکا با موضوعات مختلف از جمله جنگ اوکراین توسط جک تکسیرا افسر جوان ۲۱ ساله گارد ملی هوایی ماساچوست در فضای مجازی منتشر شد.

روزنامه فایننشال تایمز در مطلبی این نشت اطلاعاتی را «شرم‌آور» و «غیرقابل توجیه» توصیف کرده و آن را «ضربه‌ای جدید» به امنیت و اعتبار آمریکا دانسته بود که علاوه بر آسیب زدن به روابط این کشور با متحدانش به رقبای آن نیز کمک خواهد آمد.

در این میان مقام‌های سابق آمریکایی از جمله بیل لین معاون وزیر دفاع در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما اذعان دارند که افشای شرم‌آور اسناد محرمانه پنتاگون باعث می‌شود که متحدان ایالات متحده دیگر نتوانند به این کشور اعتماد کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها